In het huidige digitale tijdperk is er steeds meer aandacht voor
social media en steeds minder voor het traditionele geprinte
drukwerk. De jongste generatie marketeers, veelal digital natives, zijn zich vaak onvoldoende bewust van de mogelijkheden en kansen van print. Waar in het verleden direct mailings, visitekaartjes en folders de standaard waren, zijn er steeds meer bedrijven waar deze print uitingen niet meer benut worden. In dit artikel geven we je een aantal redenen waarom het loont om print media in te zetten in combinatie met online promotie.
Versterk naamsbekendheid in social media
Traditioneel drukwerk is uitermate geschikt voor branding campagnes. Wanneer iemand een fysiek product overhandigd krijgt waarop jouw logo staat, gaat dit niet ongemerkt voorbij terwijl mensen online toenemend blind worden voor de vele commerciële uitingen zoals banners en advertenties. Geprinte uitingen op drukwerk of produkten met logo kunnen ook uitstekend ingezet worden om online het branding effect voor een bedrijf te vergroten. Enkele tips on branding te versterken in social media zijn:
De creatieve mogelijkheden om custom relatiegeschenken, van woon accessoires, kantoorartikelen, tassen, tot gepersonaliseerde lippenbalsem op te nemen in foto composities zijn eindeloos.
Kijk hier voor meer inspiratie voor gepersonaliseerde relatie geschenken. Met de inzet van deze geprinte uitingen laat zien dat je een professioneel bedrijf bent dat niet alleen online bestaat.
Verbinden online en offline
Geprint drukwerk vergroot het bereik van jouw merk en kan ingezet worden op plaatsen waar geen internet is, of mensen niet online zijn. Daarbij is het raadzaam om te verwijzen naar de website en social media kanalen van het bedrijf, om potentiële klanten zo aanvullende informatie en contact mogelijkheden te verschaffen.
Een handig middel om mensen van print naar online te bewegen zijn
QR codes. Tegenwoordig zijn steeds meer telefoons standaard uitgerust met een QR code scanner, waarmee het eenvoudig is om vanaf een poster of tijdschrift een website te bezoeken. Andersom kunnen online kanalen ingezet worden om offline evenementen te promoten. Op deze manieren kunnen de kanalen elkaar versterken.
Meten
In het verlengde van het vorige punt biedt de link met de online wereld kansen om het effect van geprinte uitingen te meten. Zo kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van specifieke promoties die door middel van een kortingscode offline verspreid worden. Op deze wijze is het eenvoudig om de online conversies te meten waarmee meer inzicht verkregen wordt in de waarde van offline acties. Dit kan getest worden via posters, flyers of zelfs massa medium print in landelijke dagbladen. Hiermee wordt één van de nadelen van offline marketing, het gebrek aan objectieve gegevens over het effect, verholpen worden waardoor het bereik van een campagne sterk vergroot kan worden. Immers, er kan gemeten worden in hoeverre de hogere kosten rendabel zijn en bijdraagt aan de omzet.
Al met al biedt de combinatie van geprinte uitingen uit de traditionele offline wereld met de meetbaarheid van de online kanalen een uitgelezen kans om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te verhogen en nieuwe doelgroepen aan te spreken.