De Australiër Gary Connelly is heel, heel vies bezig.
Het ingediende protest van Mercedes tegen Max Verstappen, kort na de Grand Prix van Suzuka, krijgt nog een staartje. En met 'staartje' bedoel ik eigenlijk: een enorm lange staart. Het is namelijk gebleken dat Mercedes de klacht alleen maar indiende omdat een steward, die blijkbaar een enorme hekel aan Max Verstappen heeft, daar op aandrong.
Al tijdens de race vond de Australische steward Gary Connelly dat Max te ver ging toen hij zijn tweede positie verdedigde tegen Lewis Hamilton. Hij en zijn mede-stewards stemden meteen over de vraag of er actie genomen moest worden. Drie waren tegen, één was voor. Dat was dus die Connelly.
Je zou denken dat zo'n man daar genoegen mee zou nemen, maar nee, niet Connelly. De Australiër is namelijk nogal geobsedeerd:
De wedstrijdsituatie werd ogenblikkelijk door de vier stewards als binnen de grenzen van het toelaatbare beoordeeld. Dat gebeurde in de stemverhouding drie tegen één. De tegenstem was van Connelly, die binnen het Formule 1-wereldje bekend staat als een hardliner. Naar verluidt zou Connelly na de race op eigen initiatief naar de hospitalityruimte van Mercedes gelopen zijn om de Duitse renstal te bewegen alsnog een protest tegen Verstappen in te dienen.
Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, en Mercedes-prominent Niki Lauda waren op dat moment al vertrokken, waardoor Connelly alleen met Paddy Lowe kon spreken, dat is de technisch directeur van het team. Blijkbaar is Lowe nogal gemakkelijk te beïnvloeden. Na zijn gesprek met Connelly besloot hij namelijk inderdaad om een klacht in te dienen. Hij deed dit tegen de wens in van zijn eigen coureur. Hamilton liet namelijk meteen weten op Twitter dat hij er niet achter stond.
Een uur nadat de klacht werd ingediend werd die weer ingetrokken door Wolff, die toen op de hoogte was gesteld van Lowe's besluit en het er absoluut niet mee eens was.
Dat Lowe zich heeft laten beïnvloeden door de steward vind ik niet eens zo gek. Die dacht natuurlijk dat dit zijn coureur wellicht een beter resultaat zou opleveren. Dan dien je zo'n klacht maar in, zeker als een steward tegen je zegt dat je daar verstandig aan doet.
Maar waar denkt die steward mee bezig te zijn? Hij moet onafhankelijk zijn. In plaats daarvan gedraagt hij zich als een soort van freelance-adviseur voor Mercedes.
Echt een enorme schande. Als deze man zijn baan niet verliest zou hij in ieder geval een tijdlang op non-actief gezet moeten worden.