De pikante documenten over de handel en wandel bij ProRail kunnen alsnog door iedereen gelezen worden - parlementariërs incluis.
Afgelopen maandag (gisteren dus) liet staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) weten dat ze niet van zins was om pikante rapportages over ProRail te delen met de Tweede Kamer. De Telegraaf had eerder berichten gepubliceerd over deze documenten, waarbij het duidelijk werd dat de krant in ieder geval inzage in ze had gehad.
Omdat ProRail en de staatssecretaris deze documenten dus niet willen delen met het parlement heeft De Telegraaf maar besloten om het heft in eigen hand te nemen:
De Telegraaf heeft exclusief de pikante documenten over ProRail in handen en deze zijn nu voor iedereen digitaal in te zien (zie PDF). De Tweede Kamer wilde de documenten ook hebben, maar staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) en ProRail maakten maandag bekend dat ze geen gehoor geven aan dit verzoek. De Telegraaf had eerder al inzage en maakt de rapportages nu wel openbaar.
Hier zijn de documenten:
In de rapportages wordt duidelijk gemaakt dat het een enorme bende is bij ProRail, aldus De Telegraaf. Zo werkt de financiële afdeling van het bedrijf "onnauwkeurig en inconsistent," en zitten er "hiaten" in de administratie. Er wordt zelfs gesuggereerd dat er mogelijk sprake is van fraude.
President-commissaris Hans Alders van ProRail was het niet eens met die interpretaties en stelde gisteren dat de media een verwrongen beeld schetsen van de reportages. De Telegraaf reageert daar nu als volgt op:
De partijgenoot van Mansveld erkent weliswaar dat er nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd bij ProRail, maar stelt dat er in de publiciteit ’een volkomen overtrokken en onjuist beeld’ is geschetst van de huidige situatie. De Kamer kan nu controleren of dat inderdaad zo is, of dat de vork misschien toch anders in de steel zit.
Het moge duidelijk zijn waar De Telegraaf naar neigt.