Dat zou veel te veel moeite kosten. Want stel je voor dat je je best doet om de maatschappij een beetje te beschermen.
OV-organisaties uit
Frankrijk,
Nederland,
Duitsland en België verzetten zich tegen het plan van die landen om internationale passagiers van het OV te registreren alvorens ze in een bus of trein kunnen stappen naar een ander land. Zoals ik eerder deze week
schreef is het geen plan waarmee het
terrorisme probleem echt wordt opgelost, maar het is wel een goede eerste stap.
De OV-clubs
zijn het daar helemaal niet mee eens. Zij vinden het namelijk veel te veel moeite om passagiers te registreren:
,,Reizigers moeten straks zo veel gegevens invullen, dat ze hun kaartje 24 uur van tevoren moeten kopen", briest voorzitter Arriën Kruyt van Rover. ,,De kracht van het openbaar vervoer is juist dat je een kaartje koopt en opstapt."
Samen met zusterorganisaties uit België, Frankrijk en Duitsland stuurde Kruyt een brandbrief naar de parlementen en regeringen van de vier landen die de maatregel willen invoeren.
Vervolgens bekritiseren ze de maatregel omdat mensen met een auto wel gewoon door mogen rijden, maar mensen in het OV niet. Natuurlijk zijn er enkele belangrijke verschillen tussen beide soort reizigers. Een auto is van iemand en heeft een kentekenbewijs. Het is dus relatief gemakkelijker voor autoriteiten om te weten welke persoon in welke auto rijdt. Met bussen en treinen reist iedereen volstrekt anoniem.
Natuurlijk betekent dit niet dat ze helemaal geen punt hebben. Dat hebben ze wel degelijk. Maar de oplossing is om
grenscontroles opnieuw in te voeren voor iedereen, niet om iedereen dan maar lekker te laten doen en laten wat men wil. Ja, het is heel prettig dat we op dit moment probleemloos door de hele
EU kunnen reizen -- dat vind ik ook heerlijk -- maar het is, helaas, ook veel te gevaarlijk. Geen enkele overheid heeft het recht om de levens van zijn burgers op het spel te zetten. Nu gebeurt dat wel.