Het begon wat minder: Max verloor zijn positie direct aan Sebastian Vettel. Gelukkig vocht hij terug, haalde hij Vettel weer in (na een perfecte pitstop), en kon hij daarna hard doorrijden. Zo, dat was weer een schitterende race! De Grand Prix van Singapore beloofde vooraf een feestje te worden voor racefans en, jawel, we werden inderdaad beloond. Er gebeurde van alles en nog wat op het circuit. Er waren crashes, andersoortig drama, mooie inhaalacties, kleine maar dure fouten, en een schitterende strijd voor het podium. Oh ja, en er was een geweldig resultaat voor de enige Nederlandse
Formule 1-coureur:
Max Verstappen.
Max begon van P2. Even hadden we allemaal de hoop dat hij
Lewis Hamilton van
Mercedes kon uitdagen voor de toppositie, maar dat bleek al vrij snel niets meer of minder dan een droom te zijn. Ja, de
Red Bull met Renault-motor kwam beter uit de verf op dit circuit dan op echte powercircuits, maar het gat met Mercedes was toch nog steeds te groot -- hoewel maar nét een beetje te groot.
Daarom was de tweede plek het mooist mogelijke resultaat voor Max, aangenomen dat Hamilton geen pech zou hebben, tenminste. De strijd om die tweede plek was razend mooi. Max hield zijn positie eerst vast, maar werd even later alsnog ingehaald door Vettel die nou eenmaal meer vermogen heeft in zijn
Ferrari-motor. Vervolgens haalde Ferrari Vettel naar binnen; de Italiaanse renstal hoopte dat Vettel Hamilton zo kon inhalen, die nog altijd op P1 rondreed. Een zogenaamde
undercut, heet dat dan.
Een ronde later ging Hamilton naar binnen. Een prima pitstop, de Brit van Mercedes reed naar buiten en... bleef Vettel riant voor. Jammer Ferrari, trucje mislukt.
Op dat moment reed Max op P1. Maar hij moest nog naar binnen. Kon hij Vettel voorblijven na de pitstop? Het zou heel lastig worden. Hij had écht een wereldklasse pitstop nodig.
Max ging naar binnen. Snel, snel, snel. In 2,5 seconden waren alle banden vervangen en was Max weer op weg. Hij kwam de pitstraat uitrijden. Vettel kwam eraan. De twee auto's kwamen naast elkaar op het circuit, maar Max had nét een betere uitgangspositie. Hij verdedigde op schitterende wijze, liet Vettel achter zich, en riep vervolgens trots over de boardradio "YEAH!"
En toen zat de race er tóch nog niet op. Het ongelooflijke gebeurde namelijk: Lewis Hamilton werd zwaar opgehouden door achterblijvers. Het gevolg was dat Max opeens heel kort achter hem zat. Het verschil was van 4 seconden naar een halve seconde gegaan. Hallo, Lewis!
Helaas was dat niet het einde van het verhaal. Dezelfde achterblijvers zaten Max vervolgens dwars. Met name de Fransman Grosjean weigerde aan de kant te gaan, waardoor het verschil met Hamilton opeens weer 1,7 seconde was. Daarna liep het snel op: naar 2 seconden, 2,5 seconde, 3 seconden... en tja. Dat was het. P2 was duidelijk het hoogst haalbare voor Max.
En dat was natuurlijk fantastisch. Een tweede plek, in een wagen die gewoon langzamer is dan de bolides van Mercedes én dan die van Ferrari. Het zegt alles over het enorme talent van Max.
De top zes:
1. Lewis Hamilton
2. Max Verstappen
3. Sebastian Vettel
4. Valtteri Bottas
5. Kimi Raikkonen
6. Daniel Ricciardo
De rest van de top 10:
7. Fernando Alonso
8. Carlos Sainz Jr.
9. Charles Leclerc
10. Nico Hulkenberg