Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) legt de NS een recordboete op van maar liefst 2 miljoen euro. Dit vanwege de slechte prestaties van het vervoersbedrijf vorig jaar.
Schultz van Haegen zegt dat de NS niet heeft voldaan aan het prestatiecontract dat in 2010 was afgesproken.
Volgens dat contract moet minimaal 93% van de treinen binnen vijf minuten van de beloofde aankomsttijden het station binnen rijden.
Daar slaagde de NS dus niet in.
Ook zijn er stelselmatig te weinig zitplaatsen. Een ieder die regelmatig met de trein reist weet dat dit klopt. De NS lijkt er een hobby van te maken om stelselmatig 10-20% minder zitplaatsen te regelen dan nodig is. En dat is natuurlijk onacceptabel.
Toch vraag je je af of de problemen met de NS opgelost kunnen worden met behulp van dit soort boetes. Is het niet te structureel en een logisch gevolg van het systeem (een chronisch gebrek aan concurrentie, bijvoorbeeld)?