Maar de oplossing is: meer, meer, meer Facebook.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer experts, artsen en psychologen die stellen dat sociale media slecht zijn voor je geestelijke gezondheid. Het heeft even geduurd, maar Facebook geeft dat nu zelf ook toe.
Dat Facebook dit toegeeft is op zich niet zo gek. Het is namelijk niet langer te ontkennen. Zo blijkt uit een recent onderzoek zonder twijfel dat het lezen van status updates op Facebook een negatieve impact heeft op je psyche. Met name Instagram -- gekocht door Facebook! -- blijkt desastreus te zijn voor heel veel gebruikers.
David Ginsberg, Facebooks directeur van onderzoek en onderzoekswetenschapper Moira Burke, schrijven daarom in een blogpost van Facebook dat "over het algemeen geldt dat mensen die Facebook passief gebruiken -- lezen, maar niet reageren -- zich achteraf slechter voelen." Daarbij citeerden ze een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Michigan. Uit eerder onderzoek van de Universiteit van Californië San Diego en Yale bleek al dat mensen die veel posts van vrienden liken zich ook slechter voelen over hun eigen leven. Dat zou komen doordat ze hun eigen leven vergelijken met dat van vrienden en dan depressief worden.
Maar, zeggen de Facebookers, er is een oplossing! Uit een ander onderzoek zou namelijk blijken dat mensen die veel reacties achterlaten (bij Facebookposts) of juist veel reacties ontvangen "zich minder eenzaam voelen." En dat zou ervoor zorgen dat ze positiever zijn over zichzelf en hun leven.
Kortom: ja, Facebook veelvuldig bezoeken is hartstikke slecht, maar niet als je de site nóg meer bezoekt, nog actiever bent, en nog meer met 'vrienden' communiceert. Dat dit voor hogere winsten zorgt voor Facebook heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Nope.
De erkenning van Facebook dat er flinke nadelen kleven aan het gebruik van sociale media komt nadat twee voormalige top-Facebook-managers publiekelijk kritiek leverden op het bedrijf. Chamath Palihapitiya, Facebooks vice-president voor bezoekersgroei tot 2011, vertelde onlangs aan studenten van de Stanford Business School:
Afgelopen maand zei de voormalige president van Facebook, Sean Parker, dat de eigenaren van Facebook maar al te goed beseffen dat ze gebruik maken "van een zwakte in de menselijke psyche" om het platform zo verslavend mogelijk te maken. "Alleen God weet wat het effect daarvan is op de hersenen van onze kinderen," zei hij bijna depressief.
Natuurlijk was dit al langer bekend, maar het is wel opzienbarend dat Facebook dit zelf nu toegeeft. Alleen is de oplossing wél hilarisch; meer Facebook! Je zou bijna denken dat die conclusie de financiële belangen dient van Mark Zuckerberg...
Hoe dan ook, voor Facebook geldt hetzelfde als voor Instagram, Twitter, tv kijken, en ga zo maar door: het is hartstikke interessant, maar je moet er niet obsessief mee bezig zijn. Punt.