Het is belangrijk om obers en serveersters een fooi te geven. Ja, ook als je niet écht onder de indruk bent van de service.
Dat is zo in Nederland -- de mensen die je bedienen gaan er in hun maandelijkse planning namelijk vanuit dat ze een 'bonus' verdienen -- maar al helemaal in Amerika, waar de lonen bijzonder laag liggen. Zo verdient de gemiddelde serveerster slechts 2 tot 5 dollar per uur.
Dat ligt ver onder het normale minimumloon.
Het is dan ook noodzakelijk voor hen om hun loon aan te vullen met fooien van klanten.
Onlangs was serveerster Taylar Cordova hard aan het werk. Ze deed er alles aan om het de klanten naar de zin te maken. Het eten kwam op tijd, en ze zorgde ervoor dat ze zelfs wat extra dingen kregen waar ze niet voor hoefden te betalen.
Toen ze de rekening bracht werd echter duidelijk dat de klanten haar harde werk allerminst op prijs stelden. Hieronder zie je het totale bedrag van de rekening zelf en daarboven de fooi (of "the tip" in het Engels).
Ja, dat zie je goed. De op geld beluste klant betaalde een rekening van bijna 190 dollar, maar gaf geen enkele fooi. Niet eens vijf dollar.
Schandalig, natuurlijk, maar ook bijzonder vervelend voor Taylar. In een emotionele post op Facebook legt ze uit wat dit voor haar betekent:
"Dit. Dit is de reden waarom ik zo veel werk. Dit is waarom ik in de douche huil. Hierdoor worstel ik om kleren voor mijn kind en eten voor ons te kopen. Jij bent het laagste van de laagste."
Daarom legt ze uit:
"Elke keer dat je het gevoel hebt dat je een serveerster geen fooi hoeft te geven betekent het dat je ervoor zorgt dat je serveerster een rekening niet kan betalen. Dit is voedsel waar wij het nu zonder moeten doen, omdat jij dacht dat we het niet nodig hadden, en dat terwijl we je zo goed mogelijk verzorgen en je zelfs dingen gratis geven."
Vervolgens schrijft ze:
"Alsjeblieft, alsjeblieft, geef je serveersters een fooi. Ja, zelfs als het de slechtst mogelijke service ooit was. Een fooi van tien procent is al beledigend genoeg [in Amerika hebben ze andere fooigewoontes, in Nederland is tien procent prima], dit zorgde ervoor dat ik echt heel slechte avond had."
Het goede nieuws: haar post werd maar liefst 12.000 keer gedeeld, waardoor haar boodschap door tienduizenden, zo niet honderden mensen, gelezen werd. Hopelijk zorgt dit ervoor dat andere serveersters daardoor niet hetzelfde zullen meemaken.