De nieuwe loot aan de snelgroeiende boom van succesvolle Deense televisieseries is The Legacy, een verhaal over een familie die uiteenvalt over een erfenis. Regisseur van de eerste episodes is voormalig Bergman-muze Pernilla August: Soms heb ik het gevoel dat hij vanaf mijn schouder meekijkt.
Pernilla August begon haar filmloopbaan als actrice met regisseurs als Roy Andersson en Ingmar Bergman, van wie ze in 1982 een bijrol kreeg in Fanny and Alexander. Dat was het begin van een bijna twintig jaar durende samenwerking, bekroond met onder andere een Gouden Palm in Cannes voor beste actrice in The Best Intentions (1992). August maakte zelfs uitstapjes naar Hollywood; zo speelde ze de moeder van Anakin Skywalker in een aantal Star Wars-films, en had ze een rol in The Young Indiana Jones Chronicles. Daarnaast was ze in Zweden regelmatig op het toneel te zien, onder meer onder regie van alweer Ingmar Bergman.
Karaktergedreven
Het heeft lang geduurd voor ik zelf ging regisseren, vertelt August in de serre van het American Hotel in Amsterdam. Haar eerste stap als filmmaker was Time Bomb (2005), een korte film, gevolgd door de in eigen land zeer populaire speelfilm Beyond (2010). Na dat fantastische succes van Beyond wist ik niet zo goed wat mijn volgende stap zou zijn. Weer acteren of meer regisseren. Er lagen wat aanbiedingen om films te maken, maar die vond ik niet boeiend. Voor mij is regisseren geen must: ik ben dol op acteren. Maar soms is er een verhaal dat ik graag wil vertellen, en dat was het geval met The Legacy, waar ik voor werd gevraagd. Het is prachtig, karaktergedreven drama, dat vind ik interessant. Bovendien was het televisie dat wilde ik graag leren doen. En het speelde in Denemarken: ik wilde liever niet meteen weer in Zweden iets doen, omdat de verwachtingen daar heel hoog waren.
Hebzucht
The Legacy, naar een script van Maya Ilsøe, gaat over de nalatenschap van een kunstenares wier verzuim om een goed testament te maken, leidt tot allerlei onverkwikkelijke ontwikkelingen na haar overlijden. De oudste dochter wil dat de kapitale villa en het omringende landgoed worden gebruikt voor een museum, de oudste zoon wil om sentimentele redenen in het huis gaan wonen, de jongste zoon heeft grote schulden en is uit op geld en een verdwenen dochter blijkt ineens recht te kunnen laten gelden op de erfenis. Iedereen heeft zijn of haar, al dan niet gerechtvaardigde, maar zeker begrijpelijke, motieven om de boel naar eigen hand te zetten. Miscommunicatie, gekwetste gevoelens, trots, achterdocht en hebzucht zijn de katalysatoren voor de ontwikkelingen in de serie, waarin briljant geacteerd wordt en de dialogen en plotwendingen van hoog niveau zijn.
Ik heb ook geprobeerd om de serie het gevoel van een speelfilm te geven, aldus August. Het regisseren van televisiedrama is anders, omdat je minder tijd hebt. Maar ik werkte samen met dezelfde cameraman (Erik Molberg Hansen) en editor (Åsa Mossberg) als in Beyond. Erik heeft een speciale manier van filmen hij voelt een acteur heel goed aan en reageert op wat die doet. August had ook een hand in het uitzoeken van de sublieme cast, waaronder Trine Dyrholm (o.a. Festen en A Royal Affair), Jesper Christensen (Melancholia, Casino Royale) en rijzende ster Mikkel Boe Følsgaard (A Royal Affair en de deze week uitkomende The Keeper of Lost Causes). Ik wilde heel graag een ensemble, een goed werkend team. Omdat zij de serie dragen en ermee verder moeten. We hebben bij het casten dan ook veel geïmproviseerd om de chemie te ontdekken. Toen we de familie bij elkaar hadden heeft Maya het script aangepast omdat de leeftijden niet meer klopten, maar het team wel. Dit is een droomcast.
Schouder
Volgens August heeft ze bij het regisseren geen last gehad van corrigerende stemmen van haar regisseurs. Bij Beyond had ik dat wel: daar zat Ingmar Bergman op mijn rechterschouder en Bo Widerberg (The Serpents Way, 1986) op mijn linkerschouder. Dat was overigens geen last, maar meer een zegen. Bij de opnamen voor The Legacy heb ik he-le-maal niet aan ze gedacht. Maar bij de persconferentie afgelopen november in Denemarken, werd opgemerkt dat er best wat van Fanny and Alexander in die eerste afleveringen zit. Blijkbaar zit Bergman toch in mijn vezels.
August is dit jaar als actrice nog te zien in Gentlemen (van Mikael Marcimain, waarmee ze in 2012 Call Girl maakte) en hoopt eind van het jaar als regisseur opnamen te kunnen maken voor een speelfilm, een soort Zweedse Romeo en Juliet. Daarna ga ik misschien zelf wel weer een script schrijven. Wie weet of het zoiets als dit zou kunnen worden, in Zweden. Gek genoeg hebben we daar geen traditie van mooie, dramatische series. Waarschijnlijk is dat omdat in Denemarken veel geld en tijd wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van het script. Dat staat hier op zeldzaam hoog niveau.
The Legacy komt op 27 mei uit op dvd en blu-ray bij
Lumière.