Een
SEO tekstschrijver schrijft content die helpt jouw website hoger in Google te krijgen. Geoptimaliseerde teksten met de juiste zoektermen, die bijdragen aan een betere vindbaarheid. Maar de beste tip van zo’n tekstschrijver voor hogere posities in de zoekmachines?
“Vergeet de zoekmachine, schrijf de tekst voor de lezer.”Een op het eerste gezicht misschien vreemd en tegenstrijdig advies, maar ondertussen volledig in lijn met de Google-richtlijnen. Die stellen namelijk dat je goede SEO teksten optimaliseert voor volledige onderwerpen, in plaats van specifieke zoektermen. Wat de zoekmachine daarmee eigenlijk probeert te zeggen? “Schrijf een tekst zoals je ook personen face-to-face uit zou leggen hoe je product werkt of welke diensten je levert.” Op die manier verwerk je namelijk haast automatisch drie belangrijke richtlijnen:
De doelgroep in beeld
De doelgroep is waar het in eerste instantie om zou moeten gaan. Een goede verkoper weet namelijk dat het niet belangrijk is welke functionaliteiten of USP’s een product bezit, maar dat je uitgaat van waar de klant behoefte aan heeft.
Zo is het ook met goede SEO teksten, die schrijf je op basis van de wensen en behoeften van een doelgroep. Door goed de tijd te nemen die wensen en behoeften in kaart te brengen, om de doelgroep écht goed te leren begrijpen.
Het doel van de tekst
Bepaal vervolgens het doel van de tekst, door rekening te houden met bijvoorbeeld de fase waarin de lezer zich bevindt. Is het een oriënterende tekst om meerdere mogelijkheden te vergelijken, een tekst met concrete tips zoals deze of een tekst specifiek gericht op verkoop? Dat vraagt om een andere insteek, bijvoorbeeld op basis van de introductie. Neem daar goed de tijd voor in een informerend artikel, terwijl je voor een verkopende tekst sneller toe bent aan de overtuigende argumenten.
Neem het doel van de tekst in gedachten en voorkom daarbij dat je als SEO tekstschrijver alleen afgaat op de goede vindbaarheid en hogere positie in Google. Het algoritme van de zoekmachine is inmiddels ver genoeg ontwikkeld om feilloos te herkennen of het doel van jouw tekst goed aansluit bij de informatie waar gebruikers en lezers naar zoeken.
De ideale actie door de lezer
Goede SEO teksten sluiten tenslotte af met de ideale actie, zoals je de lezer die wilt laten uitvoeren. Bedenk de call-to-action ter opvolging, zoals je daar ook in een face-to-face gesprek op kunt wijzen.
Bekend zijn de aankoop van een product of de download van een whitepaper. De ideale actie kan echter ook bestaan uit het lezen van een volgend artikel of een klik naar een andere pagina die je graag onder de aandacht wilt brengen als
SEO tekstschrijver.