Google ligt onder vuur. Volgens toezichthouders in Amerika en Europa is de zoekmachine uit op een monopoliepositie.
De Europese Commissie begon eind 2010 aan een onderzoek na klachten van kleine bedrijven die vonden dat zij niet hoog genoeg in de zoekresultaten van Google te zien waren. Wat doet Google? Die plaatst links naar bedrijven die betalen boven de reguliere zoekresultaten. Wij noemen dat advertenties. De Europese Commissie vindt het oneerlijke concurrentie.
Erger nog: Google brengt vooral de eigen diensten onder de aandacht. Zoekt U bijvoorbeeld op "maps" dan is het eerste resultaat dat U te zien krijgt een link naar de eigen kaartendienst, Google Maps. Tut, tut, tut. En op de home pagina staat zelfs een advertentie voor de eigen webbrowser van Google, Chrome. Hoe durven ze!
Het bedrijf riskeert een boete van 40 miljard euro (!) en zou gedwongen kunnen worden het eigen zoekalgoritme te delen met concurrenten. Waanzin ten top, natuurlijk. Google is zonder twijfel beter dan ander zoekmachines. Daar hebben ze veel tijd en geld ingestoken en daar profiteert het bedrijf nu van. De Europese Commissie zegt in feite tegen Google: jullie doen het zo goed dat andere zoekmachines nauwelijks een kans meer hebben. Wellicht dat die daarom met een beter product moeten komen? Nee, het linkse denken is: iedereen gelijk, geen enkel bedrijf mag zo succesvol zijn. Dan moet het niveau maar naar beneden worden getrokken.
Van Europa is dat nog te verwachten maar zelfs in de Verenigde Staten, wat een vrijemarkteconomie heet te zijn, ligt Google onder vuur. Justitie heeft daar een onderzoek geopend naar de "monopoliepositie" die het bedrijf zou genieten. Google is dominant onder de zoekmachines en kan daarom veel meer geld vragen voor advertenties dan concurrenten als Bing (Microsoft) en Yahoo. En dat is oneerlijk.
De reden dat Google meer geld kan vragen en krijgt voor advertenties is duidelijk: Internetgebruikers geven de voorkeur aan de zoekmachine van Google. Google heeft meer bezoekers, advertenties worden dus meer bekeken. Adverteerders zijn bereid meer geld neer te leggen voor een advertentie op Google dan een op Bing of Yahoo. Niemand die erover klaagt. Behalve de Amerikaanse overheid die de markt wil gelijktrekken.
Als Google al een monopoliepositie geniet, is dat enkel en alleen aan U, de Internetgebruiker, te danken. Google doet niets verkeerd. Sterker, het levert een superieur product dat zeer een trek is. Daarvoor wordt het in het "vrije" Westen echter gestraft.