De tijd dat D66'ers zich hard maakten voor de vrijheid van meningsuiting is al lang niet meer. D66-Europarlementariër Marietje Schaake heeft vandaag weer eens hard uitgehaald naar Facebook. Volgens haar neemt de sociale media gigant 'zorgen' over de rol die FB-advertenties spelen bij verkiezingen namelijk 'niet serieus.'
https://twitter.com/MarietjeSchaake/status/872698118340579330
In het artikel waar ze naar linkt wordt er totaal geen bewijs gegeven dat Facebook of diens adverteerders fout bezig zijn. Het enige dat 'problematisch' is,
in de ogen van de New York Times en dus ook van Marietje Schaake, is dat
Labour-kiezers in het Verenigd Koninkrijk regelmatig geconfronteerd worden met advertenties voor de conservatieve
Tories. Waar ik vandaan kom noemen we dat gewoon het hebben "van een open en transparant debat," maar wat Schaake en haar vrienden van het Amerikaanse mediakartel betreft is dat dus doodeng.
https://twitter.com/MichaelvdGalien/status/872704610884038657
Dan weten we dat dus: als het aan de 'democraten' van D66 ligt mogen conservatieven, eurosceptici en rechtsliberalen Facebook vooral niet gebruiken om hun denkbeelden te verspreiden. In hun 'vrije samenleving' is de meningsvrijheid voor ons van rechts niet-bestaand, zeker niet als we toevallig eurosceptisch zijn (want daar gaat het Schaake natuurlijk écht om).
https://twitter.com/MichaelvdGalien/status/872705009477193729
We mogen Facebook dankbaar zijn dat het mensen als Schaake voorlopig uitlacht als ze huilen en klagen dat het zo allemaal niet kan. Gewoon rechthouden, die rug, Mark Zuckerberg, en vooral niet toegeven aan de druk uit Brussel.