1. Home
  2. Consumenten eisen dat supermarkten niet-verkocht eten weggeven aan goede doelen. Eén supermarkt reageert vervolgens zo

Consumenten eisen dat supermarkten niet-verkocht eten weggeven aan goede doelen. Eén supermarkt reageert vervolgens zo

Geen categorie02 nov 2015, 12:00
Supermarkten gooien jaarlijks vele tonnen aan onverkocht voedsel weg. Vaak is het voedsel nog prima te eten, maar er zijn gewoon geen kopers. En dus wordt het bij het grofvuil gezet.
Op zich is dat wel begrijpelijk, maar helemaal logisch is het niet. Er zijn immers mensen die niets te eten hebben. Waarom doneren supermarkten hun onverkochte voedsel niet aan hen of aan groepen die zich voor hen inzetten?
Dat is wat een groep consumenten uit Groot-Brittannië dacht. Daarom zetten ze eerder dit jaar een grote petitie-actie op. Het doel: de overheid een nieuwe wet te laten aannemen die supermarkten dwingt om niet verkocht voedsel te doneren aan het goede doel.
Hoewel daar uiteindelijk niets mee gedaan werd door de regering - niet zo gek, het is immers aan bedrijven zelf wat ze met hun producten doen, zo werkt dat in een vrije markt (en gelukkig maar!) - zijn individuele supermarkten in Engeland wél in actie gekomen. Zie dit verhaal over de supermarktketen Morrisons:

Morrisons has announced it is to donate all unsold food to local community groups, amid public outrage over the amount of unsold food thrown away by British supermarkets.

According to reports in the Times, the company ran a trial in 112 stores across the northeast and found that each one could supply up to four trolley loads of food a week to local groups. The initiative aims to appoint a member of staff in each of its 500 stores to liaise with volunteers and arrange pick-ups.

Woordvoerder Stephen Butts legt uit:

"De grootste uitdaging bestaat uit het vinden van goede, betrouwbare partners om mee te werken. Wat we kunnen aanbieden varieert namelijk nogal. Het is van het grootste belang dat onze partners onze producten kunnen mengen met andere voedsel - van andere bronnen - en het zelf kunnen koken."

Hoewel het project dus niet gemakkelijk is om te verwezenlijken is het wel degelijk een groot succes. Daklozen en andere armen hebben er namelijk bijzonder veel aan: elke uitgespaarde euro (of, in dit geval: pond) betekent immers dat ze meer geld hebben om aan andere zaken te spenderen die ze nodig hebben om in leven te blijven, zoals het vinden van opvang tijdens koude herfst- en winternachten.
Vind jij dat supermarkten gedwongen moeten worden om hun onverkochte voedsel weg te geven aan charitatieve instellingen? Of vind jij het beter dat dit op vrijwillige basis gebeurt, zoals in Groot-Brittannië?
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten