Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en de Sociaal Economische Raad (SER) gaan een onderzoek opzetten naar biomassa. Je zou denken dat, nu er al 42 centrales staan en er nog eens 20 gebouwd gaan worden, dat allang is gebeurd. Nope! Mooi op tijd mee dus. Biomassa is één van die door links heilig verklaarde oplossingen om de wereld mee te redden van de ondergang. Dikke kans dus dat er wat aan mankeert. Het PBL kreeg de opdracht om een overzicht te maken van beschikbare biomassa in Nederland en import, evenals alle toepassingsmogelijkheden die er zijn.
In het NOS-artikel komen al twee heikele punten naar voren. De eerste is dat
kolencentrales biomassa mee stoken met hun steenkool. Omdat biomassa duurder is dan steenkool, worden daar miljarden aan subsidies aan gespendeerd. Het tweede punt is het probleem van stankoverlast. Die centrales duiken zo langzamerhand overal op en maken de boel er niet leefbaarder op.
Omdat onder biomassa zo'n beetje alles wat groeit en bloeit wordt verstaan, lijkt het een onuitputtelijke bron van energie te zijn. Omdat het niet de bedoeling is om je oma's oude stoel ook maar in zo'n centrale te zien verdwijnen, heeft men al vrij snel bepaald dat biomassacentrales qua hout alleen 'duurzaam beheerde bossen' mogen gebruiken voor hun biomassa.
In de praktijk betekent dit natuurlijk gewoon dat iedere jandoedel in het buitenland, die aan een 'duurzaam beheerd bos'-keurmerk kan komen, z'n hout voor flinke bedragen aan Nederland kan slijten.
Greenwashing noemen ze dat kennelijk. Hoe meer de schaal van biomassa-gebruik vergroot wordt, hoe makkelijker het wordt om onder het toezicht uit te komen.
Follow The Money rekende een paar jaar geleden al uit dat op deze (gesubsidieerde) manier er zo'n 4 miljard euro (letterlijk) in rook opgaat voor 1,2 procent 'duurzame' energie, waar ook nog eens 3,5 miljoen ton hout via 117 volgeladen cargoschepen het land moet worden binnengehaald. Dat betekent dus in feite dat we de hoofdprijs betalen voor iets dat geen bal oplevert én de CO2-besparing die het op zou kunnen leveren, al weer tenietdoet nog voor het in de haven is aangekomen. Strak plan dus weer!