De verkoop van Tesla in Nederland is in het afgelopen
kwartaal dramatisch gekelderd. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar
werden bijna de helft minder Tesla’s geregistreerd. Uit cijfers van BOVAG en
RAI Vereniging blijkt dat er slechts 3.443 nieuwe Tesla’s op kenteken zijn
gezet, tegenover 6.842 in 2024. Waar Tesla ooit de absolute koning was van de elektrische
revolutie, lijkt de dominantie nu in rap tempo af te brokkelen. En waarom? De
moraalridders en deugbrigades die eerst nog pronkten met hun Tesla, hebben
massaal de rug toegekeerd naar
Elon Musk.
Van klimaatheld naar persona non grata
Ooit was Tesla hét symbool van duurzaam rijden. De elite van
de groene beweging wilde maar al te graag in een Model 3 of Model Y rijden.
Maar nu? Musk’s politieke standpunten, zijn uitgesproken steun aan Donald Trump
en zijn ongefilterde uitspraken op X hebben ervoor gezorgd dat men hem opeens
niet meer pruimt. Hypocriet? Absoluut. Dezelfde mensen die ooit riepen dat we
‘samen de wereld zouden redden’ vinden het nu opeens onacceptabel om in een
Tesla te rijden.
Niet alleen politiek, ook concurrentie
Naast de ophef rondom Musk zelf, speelt er natuurlijk meer.
Tesla heeft niet langer het monopolie op elektrische
auto’s. Chinese
fabrikanten zoals BYD en Europese merken als Volkswagen en Volvo bieden nu
concurrerende elektrische modellen aan – vaak goedkoper en met vergelijkbare
prestaties. De KIA EV3 en de Volvo EX30 doen het bijzonder goed, terwijl Tesla
marktaandeel verliest. Daarnaast wachten veel consumenten mogelijk op de
vernieuwde Model Y, die recent is gelanceerd. Maar of dat de trend zal keren?
Dat valt nog te bezien.
Problemen in heel Europa
Nederland is niet het enige land waar Tesla rake klappen
krijgt. In Frankrijk en Zweden werden in maart de laagste Tesla-verkopen in
vier jaar genoteerd. In Spanje daalde de verkoop zelfs met een schokkende 75,4
procent. Wereldwijd roepen activisten op tot een boycot van het merk vanwege
Musk’s politieke uitingen. Alsof een auto ineens een stemverklaring is
geworden.
De toekomst: einde Tesla-hype?
Wat duidelijk is: Tesla is niet langer de onbetwiste leider
in de EV-markt. De tijden van subsidies en belastingvoordelen lopen op hun
einde, de concurrentie is moordend en Musk’s persoonlijkheid verdeelt de
meningen. Maar denkt iemand echt dat Musk hier wakker van ligt? Nederland is
een stipje op de wereldkaart voor Tesla!
De week van de Lentekriebels staat weer op het punt van beginnen. En dat is zorgwekkend. Lentekriebels is namelijk niets meer of minder dan de seksualisering van onze jeugd. Onze vrienden van Gezin in Gevaar verzetten zich hiertegen. Met kracht. Bestel nu GRATIS hun Zwartboek Lentekriebels om te ontdekken waar die walgelijke Rutgers-week echt over gaat - en kom in verzet!