1. Home
  2. Belachelijk: appen op de fiets wordt verboden zodat het kabinet de staatskas kan spekken

Belachelijk: appen op de fiets wordt verboden zodat het kabinet de staatskas kan spekken

Geen categorie12 dec 2016, 10:00
Nederland is steeds meer bedreven in het voeren van symboolpolitiek. Niemand die er iets aan heeft, maar Vadertje Staat denkt dat het een positieve impact op zijn imago heeft. En daar gaat het om.
Knettergek. Anders kan ik dit niet noemen:

In veel landen is het al verboden, en nu is ook Nederland aan de beurt: appen op de fiets wordt strafbaar.

Minister Melanie Schultz van Verkeer is met wetgeving bezig om dit verbod erdoor te krijgen, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Schultz zei in mei al dat ze wilde onderzoeken of een verbod op mobiel bellen en appen op de fiets haalbaar is.

Zo'n verbod is ongetwijfeld haalbaar, Melanie. De andere partijen in de Tweede Kamer zijn immers altijd te vinden voor wat loze symboolpolitiek. Daardoor kunnen ze net doen alsof ze problemen bestrijden terwijl ze feitelijk volstrekt nutteloos zijn. Als de politiek iets is dan is het één grote theatervoorstelling.
En Schultz is er nog niet een appverbod: ze willen bellen op de fiets óók aan banden leggen. Wat haar betreft mag dat alleen nog handsfree, oftewel met oordopjes. Een fietser die zijn telefoon in zijn hand heeft wordt mogelijk dus opeens aangehouden door de politie.
Volgens Schultz is het verbod bedoeld om met name jongeren tegen zichzelf in bescherming te nemen. Zij zouden namelijk regelmatig ongelukken hebben op de fiets omdat ze appen. Maar wat blijkt uit de daadwerkelijke cijfers? Nou, lees maar mee:

Mensen van 75 jaar of ouder verongelukken het vaakst bij een ritje met de fiets. Het CBS heeft becijferd dat 954 fietsers om het leven kwamen tussen 2011 en 2015 en 40 procent van die slachtoffers was 75 jaar of ouder. In Noord-Brabant kwamen de afgelopen vijf jaar de meeste fietsers (167) om het leven.

Bejaarden van die leeftijdsgroep zijn ruim in de minderheid in ons land, maar vormen dus 40 procent van de fietsdoden. Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt? Zitten ze de hele dag met hun smartphone in hun hand op de fiets? Appen ze zich kapot? Scrollen ze druk op Facebook terwijl ze hun ogen eigenlijk op de weg moeten houden?
Natuurlijk niet. De meeste ouderen hebben helemaal geen smartphone en het handjevol hoogbejaarden dat wel zo'n computer-telefoon heeft gaat er buitengewoon voorzichtig mee om. Deze mensen hebben ongelukken omdat ze oud zijn, alles niet meer goed overzien, en te langzaam reageren. Daarom zijn zij vaker het haasje dan andere leeftijdsgroepen, waaronder jongeren.
Als Schultz mensen echt tegen zichzelf wilde beschermen en het aantal fietsdoden wilde verlagen zou ze dus oproepen om het verboden te maken voor mensen van 75 jaar of ouder om te fietsen (waar ik overigens ook op tegen zou zijn). Dat ze dat niet doet betekent dat ze dit app- en belverbod niet heeft verzonnen om die zogenaamd mooie redenen, maar puur en alleen om de staatskas snel weer even te spekken.
Overigens word ik sowieso een beetje moe van dit soort betutteling door de overheid. Er zijn heel veel dingen die niet goed voor ons zijn of in ieder geval risicovol. Dat betekent niet dat je al die zaken moet verbieden. Laat mensen toch eens met rust. Je kunt alle risico's niet wegnemen moet dat ook helemaal niet proberen. De vrijheid van het individu is belangrijker dan een kans van 0,0000001% dat iemand een dodelijk fietsongeluk heeft.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten