Het verzekeren van een auto brengt een duur prijskaartje met zich mee voor wat oudere mensen. Ouderen van 80 jaren betalen de helft meer voor een verzekering dan mensen jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd. Het is zelfs zo dat ze door heel wat verzekeraars gewoonweg geweigerd worden om een verzekering af te sluiten. Dat blijkt uit een rondvraag van een prijsvergelijkingssite.
Voor verscheidene leeftijdsgroepen werd nagegaan hoeveel de kosten bedroegen om een Toyota Yaris (bouwjaar 2007) te laten verzekeren. Er werd hierbij vanuit gegaan dat deze 8 jaren schadevrij is gebleven. Volgens de vergelijkingssite, geld.nl, rekent Inshared het zwaarst door. Voor iemand van 65 rekent de verzekeraar 23,41 euro per maand aan. Iemand van 75 (of ouder) betaalt maar liefst 53% meer: 36,94 euro per maand. Fiks duur dus!
Het is echter wel zo dat Inshared nog wel alle ouderen aanvaardt als klant. Een bestuurder van 65 jaar of jonger heeft er de keuze uit maar liefst 27 verschillende polissen. Iemand van 80 jaar kan bij amper 15 verzekeraars terecht. Heel wat verzekeraars weigeren zelfs gewoon deze ouderen nog klant te maken, zoals bijvoorbeeld Klaverblad en Aegon, aldus geld.nl
Ook jongeren duurder uit Op de verzekeringsmarkt is geen enkele verzekeraar te vinden die ouderen hetzelfde tarief aanrekent om zich te laten verzekeren als andere klanten. Zij betalen gemiddeld genomen zo'n 5 à 10 euro extra per maand. Het zijn echter niet alleen oudere mensen aan wie een extra premie wordt aangerekend: ook jongeren zijn duurder af wanneer zij zich willen verzekeren. Zelf je
autoverzekering vergelijken? Deze berekening kan iedereen zelf maken door via een vergelijkingstool.
Dat beide groepen van verkeersdeelnemers een extra premie dienen te betalen heeft alles te maken met het beroep dat zij doen op de schadespaarpot van de verzekeringsmaatschappij. Dit is namelijk veel aanzienlijker dan dat van andere klanten. Ter illustratie: een persoon tussen 61 en 65 jaar maakt per miljoen gereden kilometers 4,2 ongevallen, afgeleid uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Met dit gegeven zijn zij de meest 'veilige' groep binnen het verkeer.
Wanneer dit wordt vergeleken met mensen van 81 jaar en meer, dan stijgt dat aantal enorm. Per miljoen gereden kilometers maken zij maar liefst 31 ongelukken. Dat aantal ligt maar liefst 7 keer hoger! Wanneer je het zo bekijkt, is die extra te betalen premie dan nog vrij beperkt.
Het feit dat sommige verzekeraars geen oudere klanten meer accepteren is volgens Ruid Buis, woordvoerder van het
Verbond voor Verzekeraars, hun goed recht. "Verzekeraars hebben de vrijheid te kiezen wie zij als klant aanvaarden. Bovendien hebben ouderen nog voldoende keuze om zich te laten verzekeren.
" De blik op de kale premies vertroebelt het beeld, aldus Buis. "Oudere mensen die netjes rijden, hebben vaak meerdere schadevrije jaren waardoor ze soms tot 80% no claim-korting kunnen genieten. Dit zit niet in de cijfers."
Rijstijlpolis
Buis stelt nog dat diverse verzekeraars zogeheten rijstijlpolissen aanbieden. Hierbij wordt de rijstijl bepaald via speciale technologie in de wagen. Op basis daarvan berekent de verzekeraar de premie van de verzekerde. Een bestuurder die netjes en veilig rijdt is hiermee goedkoper af. Dit kan interessant zijn voor zowel ouderen als jongeren.
Volgens de Consumentenbond moet je echter al wel héél netjes rijden om met zulke verzekering goedkoper af te zijn. "Rij je niet slecht, maar ook niet per se goed, dan is de korting maar gering en ben je meestal beter af met een normale autoverzekering." Met de rijstijlpolissen gaat ook een risico gepaard. Rijd iemand te gevaarlijk? Dan bestaat de kans de verzekering te verliezen. Ergens anders een nieuwe afsluiten wordt dan een stuk lastiger.