Zoals u ongetwijfeld weet is er bij de PVV altijd iets te doen om auto's met chauffeur. Ook deze week weer, maar nu op Europees niveau.
Begin dit jaar werd de nieuwe voorzitter van het Europees Parlement gekozen, de socialist Herr Schulz. Eigenlijk een prima kandidaat, want als iemand de komende jaren schade zal toebrengen aan de statuur van het EP dan is het Schulz wel. De man heeft de afgelopen jaren getoond over een dermate kort lontje te beschikken dat hij vandaag of morgen ongetwijfeld uit de politieke bocht zal vliegen. Altijd leuk om te aanschouwen, maar over hem wil ik het nu even niet verder hebben.
Bij het aantreden van Schulz behoorde uiteraard ook een aftredend voorzitter: de Pool Jerzy Buzek. Ik had en heb niets tegen de man persoonlijk, omdat hij ook zijn werk maar deed, maar hij of zijn staf waren wel in staat om diverse parlementaire vragen van de PVV af te wijzen omdat er 'beledigende taal' in stond (lees: wij betitelden Ghadaffi als dictator) en hij kreeg het voor elkaar om miljarden euro's aan zijn eigen Polen te beloven voor de komende jaren. Hij stond dus bepaald niet boven de partijen, laten we maar zeggen. Aan de andere kant zorgde hij er wel voor dat het voormalig nazikamp Auschwitz onderhouden werd, als voortdurend gedenkteken voor de terreurdaden die door de nazi's werden gepleegd. Dat siert hem.
Deze week kwam het financieel controlerapport uit over het jaar 2010. Ik weet het: de molens hier draaien uiterst langzaam, maar ze draaien nog wel. In dat rapport kwam ter sprake wat de rechten van oud-voorzitters van het Europees Parlement zijn. Ik viel ter plekke van mijn stoel. Een oud-voorzitter heeft gedurende de rest van zijn mandaat (lees: tot medio 2014) recht op:
* een kantoor dat gelijkwaardig is aan dat van een commissievoorzitter (groot dus);
* secretariaatssteun (lees: extra personeel) om 'te assisteren bij het voeren van correspondentie';
* een eigen auto met chauffeur gedurende 2,5 jaar die volgen op hun voorzitterschap.
Die periode van 'auto met chauffeur' was tot 30 november 2011 zes maanden. Hier komt de idiotie ten top: te midden van de grootste economische crisis sinds tijden in Europa, besloot het Europees Parlement om een oud-voorzitter van het EP niet te belonen met een auto met chauffeur voor zes maanden, maar voor een periode van twee en een half jaar! De kosten voor deze auto met chauffeur bedragen op jaarbasis 13.200 euro voor de afschrijving op de auto en 18.000 euro voor benzine, onderhoud en verzekering. De kosten van de chauffeur zitten daar nog niet bij. Een oud-voorzitter die geen enkele andere functie meer bekleedt als gewoon europarlementslid krijgt dus, naast zijn standaard salaris en emolumenten al deze zaken erbij. Ik vond dit zo ontstellend verbijsterend dat ik er schriftelijke vragen over heb gesteld. Aan u om te raden hoe die er ongeveer uitzagen.
Critici van de PVV zeggen vaak waar wij ons druk over maken. Het is slechts peanuts op de jaarlijkse begroting van de EU, maar zoals mijn wijze moeder reeds zei: "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd". Wie met dit soort schijnbaar 'kleine zaken' al niet goed weet om te gaan is evenmin in staat om -laten we eens iets noemen- met schulden van Griekenland of een begroting van miljarden euro's om te gaan. Waarvan helaas akte.