De ANWB wil dat er een soort 'filepolitie' komt die zich puur en alleen bezighoudt met het bestraffen van automobilisten die niet opletten terwijl ze rijden. De bond is het namelijk zat dat er elke dag weer enorme
files veroorzaakt worden doordat deze of gene automobilist met zijn of haar mobieltje aan het spelen is of make-up opdoet. Dat laatste zal natuurlijk vooral geleden voor vrouwelijke chauffeurs, maar goed, dat geheel terzijde.
ANWB-directeur Frits van Bruggen
legt uit dat hij vandaag nog actie wil:
"Veel files zijn te wijten aan asogedrag van automobilisten die met hele andere zaken bezig zijn dan met het verkeer. Er moet gewoon keihard worden gehandhaafd tegen deze verkeershufters. Nu doet iedereen maar wat, omdat men weet dat de politie toch nauwelijks controleert."
Daarom wil hij een 'filepolitie.'
Klinkt allemaal fantastisch leuk, maar er is wel een probleempje: volgens mij hebben we al lang een soort
politie die zich daarmee bezig dient te houden. We noemen die afdeling 'de Dienst Verkeerspolitie.' Zoals Wikipedia handig
uitlegt voor de dames en heren van de ANWB:
De Verkeerspolitie levert op en om de autosnelwegen een politiële bijdrage aan een veilig en betrouwbaar verkeers- en vervoerssysteem in Nederland. Zij controleert onder andere op het overschrijden van de maximumsnelheden, het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen en het (niet) dragen van de autogordel. Vooral overtredingen uit de ‘ergernis top tien’ (niet-handsfree bellen, bumperkleven en rechts inhalen) worden onomstotelijk vastgelegd door de Video Registratie Onopvallende Surveillance. Bij files bevorderen KLPD-verkeersassistenten de verkeersdoorstroming. De Unit Transport- en Milieucontrole controleert het vrachtverkeer op zaken als technische staat van het voertuig, wijze van belading en vervoer van gevaarlijke afvalstoffen.
Het is me dan ook geheel niet duidelijk wat de ANWB precies wil. De verkeerspolitie bestaat al. Wil de bond dat die afdeling een ruimer budget krijgt? Moeten er meer agenten bijkomen? Of wil de ANWB dat er een speciale filepolitie komt naast de verkeerspolitie? Indien dat laatste het geval is: hoe gaan we dat betalen? En wat kan de filepolitie doen dat de verkeerspolitie niet kan?
Vragen, vragen, vragen. Voorlopig lijkt het er vooral op dat de ANWB heel graag dingen roept om automobilisten het gevoel te geven dat de bond nuttig bezig is, terwijl ze in feite onze tijd maar een beetje verdoen.