Ja, het is weer dié tijd van het jaar waarin je met allerlei brieven, tv-spotjes en social media-advertenties gewezen wordt op het heugelijke feit dat binnenkort toch echt je belastingaangifte over het laatste jaar ingeleverd moet zijn. Dat is voor particulieren al niet bepaald een feest, maar voor ondernemers is dat soms al helemaal een woud waar niet doorheen te navigeren lijkt. Nee, het is voor de meeste mensen nou niet bepaald een pretje: de belastingaangifte. Toch moet het over iets meer dan een maand, op 30 april, toch echt gedaan zijn. Sterker nog: voor wie nog voor juli uitsluitsel wil over eventuele teruggaves of bijbetalingen moet het nog voor het einde van deze maand geregeld hebben.
Gelukkig heeft de Belastingdienst zich de afgelopen jaren redelijk aan haar eigen slogan gehouden: de aangifte doen is tegenwoordig inderdaad een stuk simpeler dan het ooit was. Verdwenen zijn de enorme stapels aan formulieren die ingevuld moesten worden - tegenwoordig kan alles via het internet. Eigenlijk spreekt de aangifte zelf redelijk voor zich: als je alle benodigde informatie bij de hand hebt, kan het invullen eigenlijk niet snel mis gaan.
Daar zit echter ook meteen het grote probleem. Voor de meeste particulieren die 'gewoon' in loondienst werken, geldt dat hun werkgever de meeste dingen al heeft doorgegeven. In dat geval is het vooral een kwestie van goed controleren, eventueel corrigeren of aanvullen en opsturen. Voor de ZZP'er is dat echter een ander verhaal, aangezien die zelf verantwoordelijk is voor het bijhouden van een degelijke boekhouding. Ook de
Belastingdienst zelf wijst op het belang van een degelijke administratie voor de aangifte: dat maakt het ondernemende leven een stuk gemakkelijker. Sterker nog, het niet degelijk bijhouden ervan kan nare financiële gevolgen hebben:
Als uw administratie niet volledig is en niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw administratie niet lang genoeg bewaart, kan dat vervelende gevolgen hebben. Wij zullen dan zelf uw omzet en winst vaststellen en de verschuldigde belasting berekenen. Als u het niet eens bent met die berekening, dan zult u zelf moeten bewijzen dat de berekening onjuist is.
En nee, dat wil je natuurlijk niet! Dit trouwens ook niet:
Als u geen duidelijke overzichten hebt van uw aan- en verkopen, zult u uw aangifte omzetbelasting niet kunnen invullen. En zonder een goede administratie kunt u geen aanspraak maken op voordelige regelingen, zoals de kleineondernemersregeling voor de btw.
Het moge dus duidelijk zijn: een goede boekhouding is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Dat kun je natuurlijk uitbesteden, maar als ZZP'er wil en kun je dat waarschijnlijk ook prima zelf doen. In feite betekent dat dat vrijwel alles wat met je bedrijf te maken heeft bewaard moet worden: de kasadministratie, bankafschriften maar ook de agenda in je mobiele telefoon met zakelijke afspraken kan nog zeven jaar na dato om gevraagd worden, aldus de voorbeelden die de
dienst zelf noemt.
Het is hierbij belangrijk om te beseffen dat het ook tegenwoordig niet enkel om digitale zaken gaat. Afhankelijk van de situatie komt het namelijk gewoon professioneler over als je bepaalde dingen op mooi, kwalitatief hoog briefpapier zet - overigens kun je zelf ook zeer gemakkelijk
briefpapier drukken. Dit soort zaken moeten ook op de één of andere manier bewaard worden, net als andere notities, zoals kladberekeningen, die je op papier zet.
Er is dus een hele rits aan dingen die bijgehouden moeten worden, en het is meer dan begrijpelijk dat dit nogal eens verwarrend kan zijn. De laatste tip die ik kan meegeven is dan ook als volgt: zorg ervoor dat je je bepaalde zaken altijd op dezelfde plek en manier bijhoudt, zodat je ook over een paar jaar nog gemakkelijk weet waar je alles kunt terugvinden!