Te weinig perspectief en een te hoge werkdruk.
Hoewel de interesse om aan de slag te gaan als leraar hoog is onder hoogopgeleide Nederlanders blijkt dat veel jonge of potentiële leraren afknappen op zo'n baan. De belangrijkste redenen? Ze missen uitdaging en carriereperspectief, en -- oh ja -- het salaris is ook nog eens niet om over naar huis te schrijven. Tenslotte is er de werkdruk nog.
Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de hoogopgeleide Nederlanders overweegt om over te stappen naar het onderwijs. Zij willen graag iets goeds doen voor de maatschappij én jongeren 'helpen het beste uit zichzelf te halen.' Dat zijn ook de belangrijkste redenen dat jonge leraren daadwerkelijk hun baan nemen.
Toch stopt een derde van de jonge leraren al voor zijn 30e met lesgeven. En potentiële leraren beginnen er niet eens aan. Want stel je voor dat je in de "fuik" van het onderwijs terecht komt: je komt er wel in, maar eruit komen wordt gezien als volstrekt onmogelijk.
Het Platform Bèta Techniek komt daarom met een stel oplossingen om het aantal leraren in ons land te vergroten:
Het PBT pleit er dan ook voor het overstappen van én naar het onderwijs gemakkelijker te maken. Nieuwe aanwas vanuit het bedrijfsleven kan zo worden gestimuleerd. Ook moet het gemakkelijker worden het leraarschap te combineren met een carrière in het bedrijfsleven of het onderzoek. Op die manier wordt voorkomen dat leraren de lust tot lesgeven verliezen omdat ze geen uitdaging meer zien in het uitoefenen van hun vak.
Het zijn logische stappen, maar juist daarom is de kans natuurlijk klein dat de politiek er daadwerkelijk iets mee doet. Gezond verstand is niet besteed aan politici.