De Chinese Grand Prix-sprintrace van 2025 heeft al een bijzondere plek in de Formule 1-geschiedenis veroverd – en dat komt vooral door Lewis Hamiltons indrukwekkende eerste overwinning voor Ferrari. Het was een dominante prestatie die veel meer waard is dan de punten die eraan verbonden zijn. In de slotrondes van de sprint liet hij zien dat hij nog steeds de onbetwiste meester is van bandenbeheer en race-strategie, zelfs in zijn nieuwe Ferrari-outfit. Hoewel Ferrari-teambaas Fred Vasseur waarschuwde dat Hamiltons voorsprong mogelijk werd geholpen door schone lucht, is dit geen overdreven voordeel – zijn snelheid was simpelweg verbluffend. Dit is een triomf voor Hamilton en iedereen die durfde te investeren in zijn talent, en het maakt hem een serieuze kandidaat voor de titel dit jaar. En ja, dat vinden wij van DDS vreselijk jammer. De man is in de kern immers een enorme Woke- en BLM-Zeurpiet.
Een andere opvallende winnaar is Yuki Tsunoda van Racing Bulls. Met zijn sterke kwalificatie en een indrukwekkende race, waarin hij Kimi Antonelli’s Mercedes versloeg, laat Tsunoda in de ogen van veel mensen zien dat Red Bull een fout maakte door hem niet te promoveren tot teamgenoot van Max Verstappen in 2025. Zijn optreden, inclusief een dominante prestatie in de middenmoot, is een krachtig statement tegen de critici die hem te fragiel achten voor de top. Ook Lance Stroll van Aston Martin verdient lof: hij blijft de enige puntenverzamelaar voor zijn team dit seizoen, met een betrouwbare en slimme race-aanpak die zijn beste vorm laat zien. En ja, hij was alweer sneller dan Fernando Alonso. Zijn teamgenoot die in het verleden twee keer wereldkampioen werd.
En dan is er Alpine, dat na een rampzalige sprint-kwalificatie terugvecht. Ondanks problemen met de achtervleugels door de nieuwe FIA-regelgeving en een matige start, wist Pierre Gasly zich op te werken van de 17e naar de 12e plaats, vlak achter Alex Albons Williams. Racing director Dave Greenwood benadrukte dat dit resultaat beter weerspiegelt wat Alpine waard is, en Gasly’s vechtlust bevestigt dat het team sterker is dan het gisteren leek.
Maar niet iedereen genoot van een glorieuze dag. Lando Norris, de grote hoop van McLaren en titelfavoriet dit jaar, beleefde een rampzalige sprint. Een slechte kwalificatie en een nog slechtere openingsronde, waarin hij een cruciale fout maakte, zorgden ervoor dat hij eindigde op de negende plaats – zonder punten. Norris zelf gaf toe dat hij “vandaag niet goed was” en zich “verschrikkelijk” voelde in de race. Het is beter dat dit fiasco in de sprint gebeurde en niet in de hoofdwedstrijd van zondag, maar het blijft een schandelijke misstap voor iemand die zo wordt geprezen.
Charles Leclerc van Ferrari had ook een teleurstellende dag. Hij eindigde achter zijn nieuwe teamgenoot Hamilton en gaf eerlijk toe: “De potentie is er. Duidelijk. Want Lewis benut het. Ik niet – dus ik heb werk te doen.” Zijn worsteling in Shanghai, waar hij traditioneel al moeite heeft, is geen excuus, maar een wake-upcall. Leclerc moet zich herpakken, anders dreigt hij in de schaduw te staan van Hamilton, zoals hij ooit zelf Sebastian Vettel overtrof in 2019.
Williams, dat in Melbourne nog indruk maakte als sterkste middenmoot-team, zakt nu weg. Alex Albon werd al snel voorbijgestreefd door de Aston Martins en zat vast in een futloze race achter Fernando Alonso. Carlos Sainz, nog steeds zoekend naar grip in zijn nieuwe auto, belandde in een chaotische strijd in de middenmoot en moest zelfs een pitstop maken voor nieuwe banden, zo slecht was zijn tempo in de tweede helft. Punten lijken voor Williams in China onbereikbaar.
Max Verstappen zelf was geen directe winnaar, want zijn Red Bull-frontbanden waren kapot na een aanval op Hamilton’s Ferrari, waardoor hij de tweede plaats verloor aan Oscar Piastri’s McLaren. Maar omdat Norris zo zwak presteerde, is het puntenverschil tussen Verstappen en de McLaren-coureur nu slechts twee punten. In een seizoen waarin Red Bull nog worstelt om de RB21 optimaal te laten presteren, is dit een kleine overwinning voor Verstappens titelstrijd – al blijft het nog vroeg in het seizoen.
Tot slot verdienen de onder druk staande Red Bull-rookies Isack Hadjar en Liam Lawson een eervolle vermelding. Hoewel ze respectievelijk 13e en 14e eindigden, lieten ze in de sprint zien dat ze vechtlust hebben. Lawson, in het bijzonder, leek voor het eerst comfortabel in zijn Red Bull, met gedurfde inhaalmanoeuvres die misschien op het randje waren, maar wel vertrouwen uitstraalden. Het is een voorzichtige opsteker, maar ze moeten dit momentum vasthouden in de rest van het weekend.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
De Chinese sprintrace van 2025 laat zien hoe onvoorspelbaar Formule 1 kan zijn. Lewis Hamiltons triomf voor Ferrari is een historisch moment, maar de misstappen van Norris, Leclerc, en Williams werpen schaduwen over de grid. Tsunoda, Stroll, Alpine, Verstappen, en de Red Bull-rookies tonen vechtlust, maar de echte winnaar is Hamilton – en Ferrari. Zondag’s hoofdrace zal uitwijzen of deze prestaties standhouden, maar voor nu is de sprint een chaos van triomfen en fiasco’s.