Het is ongelooflijk, maar de FIA zegt nu dat de 'beslissing' van McLaren om een andere achtervleugel te gebruiken omdat er mogelijk iets van problemen met de andere vleugel waren, helemaal niet vrijwillig was. De autosportfederatie had McLaren heel duidelijk verteld: of de tweede, illegale DRS (want dat is waar het design voor zorgde) wordt eraf gehaald, of er zouden maatregelen volgen. Met andere woorden, McLaren was illegaal bezig.
Afgelopen weekend was ronduit bizar. McLaren (en een aantal andere teams zogenaamd) zeurde en zeurde over Red Bull. Red Bull zou een illegaal systeem gebruiken om de vloerhoogte aan te passen tussen kwalificatie en de race in. Of dat zou kúnnen tenminste. Het was heel erg. Red Bull heeft dit mechanisme al drie jaar lang, de kennis ervan is openbaar, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de renstal er iets illegaals mee heeft gedaan, maar toch. Het was een enorm probleem.
Gek. Waar kwam dat toch vandaan? En waarom opeens?
Nou, we weten het antwoord. McLaren heeft de aanval ingezet op Red Bull om ervoor te zorgen dat er geen aandacht zou komen voor het eigen probleem. Het blijkt namelijk dat de renstal een illegale achtervleugel heeft gebruikt. Daar was al veel kritiek op. Het design zorgde er namelijk voor dat de McLarens feitelijk een tweede DRS-systeem hadden (door experts een mini-DRS genoemd), waardoor ze extreem lastig in te halen waren. Dat is - dat zal niemand verbazen - niet toegestaan.
Andere renstallen klaagden erover en op het internet gingen beelden rond waaruit heel duidelijk bleek dat de vleugel inderdaad op een manier opereerde die niet zou mogen.
Voor de race van dit weekend zei het team van McLaren tussen neus en lippen dat het de achtervleugel "vrijwillig" had aangepast. Niet omdat er iets mis was met het design hoor - nee, echt niet! - maar omdat ze er geen gezeik over wilden, ook niet in de media. Ze vonden het flauwekul, maar oké, alles ter bescherming van hun reputatie.
Maar wat blijkt nu? Die beslissing was helemaal niet vrijwillig. De FIA had McLaren heel duidelijk verteld: of die achtervleugel wordt per direct veranderd, of er volgen maatregelen. Met andere woorden, de achtervleugel - die het onmogelijk maakte voor andere bolides om McLarens in te halen - was illegaal.
"Ja, we zouden McLaren hebben aangegeven," aldus de FIA nu, "aangezien we een officiële waarschuwing deden uitgaan. We zeiden [tegen het team], dit is iets dat je moet veranderen. Als ze ons genegeerd hadden - dat gebeurt overigens in het algemeen niet - dan hadden we een klacht over ze ingediend."
Let wel, McLaren heeft meerdere races gewonnen met behulp van die achtervleugel. Wat die vleugel deed - aldus kenners én andere teams - was dat het feitelijk een tweede DRS-systeem activeerde "op hoge snelheid." Hierdoor ging de McLaren nog sneller én de vleugel zou er ook voor zorgen dat de windstroom veranderde - op negatieve wijze - voor de wagen die achter de McLaren reed.
Met andere woorden, de McLaren kon anderen zelf makkelijker inhalen, maar verpeste de windstroom op zo'n manier dat andere auto's niet dichterbij de McLaren konden komen. Ook niet als die een gewoon DRS-systeem gebruikten. Geen wonder dus dat niet alleen Red Bull, maar ook Ferrari hierover klaagden. Zoals Ferrari-teambaas Frederick Vasseur zei een maand geleden: "Dit is geen 'grijs-gebied' onderwerp. Het is zwart en wit. Het mag gewoon niet." Toch reed McLaren er tijdenlang mee rond en won het team er races mee.
Opvallend genoeg was McLarens voordeel dit weekend wat betreft topsnelheid opeens verdwenen. Het was Ferrari dat het beter deed, en in de kwalificaties én de sprintrace gold dat ook voor Max Verstappen in zijn Red Bull. Max deed het pas minder in de race zelf, toen hij blijkbaar gehinderd werd door technische issues, waaronder met zijn 'power unit,' dus met zijn motor.