shutterstock 1922305247

Trump Woest? EU Slaat Apple en Meta met Honderden Miljoenen voor DMA-Overtredingen

EU23 apr , 18:30
De Europese Commissie heeft weer eens laten zien dat het niet bang is om de grote jongens aan te pakken. Apple en Meta, twee Amerikaanse techreuzen, zijn geslachtofferd met boetes van respectievelijk 500 en 200 miljoen euro wegens het overtreden van de Digital Markets Act (DMA). Het is de eerste keer dat Brussel deze nieuwe regels inzet om Big Tech een lesje te leren. Maar laten we eerlijk zijn: dit is niet alleen een juridische tik op de vingers, het is een geopolitieke bom. Want als er één man is die deze Europese bemoeienis niet pikt, is het Donald Trump. En die zit nu waarschijnlijk al te broeden op een tegenzet om de EU mores te leren.
Jarenlang heeft Brussel gesnuffeld in de zaken van Apple en Meta, op zoek naar overtredingen van de DMA, die bedoeld is om de macht van techgiganten te breken en concurrentie te bevorderen. Beide bedrijven kregen de kans om hun leven te beteren, maar blijkbaar was dat niet goed genoeg. De Commissie kan boetes opleggen tot 10% van de wereldwijde jaaromzet – bij Apple en Meta praten we dan over miljarden – maar koos voor relatief milde straffen. Waarom? Een EU-ambtenaar mompelt iets over de “nieuwigheid” van de regels, maar internationale media weten wel beter: Brussel wil een directe confrontatie met Trump vermijden.
Apple’s App Store onder vuur
Apple krijgt een half miljard euro aan de broek omdat de App Store te veel macht heeft. Volgens Brussel knijpt Apple app-ontwikkelaars af door ze te verbieden consumenten te wijzen op goedkopere alternatieven buiten de App Store. “Consumenten missen keuzevrijheid,” klaagt de Commissie. Apple, dat al jaren bakkeleit met Brussel, noemt de boete “oneerlijk” en belooft in beroep te gaan. Ze hebben gelijk: waarom moet Apple zijn eigen platform zomaar opengooien voor concurrenten? Dat is toch alsof je een bakker dwingt om andermans brood te verkopen?
Meta’s advertentiedrama
Meta krijgt 200 miljoen euro boete omdat het advertentiemodel van Facebook en Instagram niet deugt. De DMA eist dat gebruikers expliciet toestemming geven voor gepersonaliseerde advertenties, en wie dat niet wil, moet een gelijkwaardig gratis alternatief krijgen. Meta’s oplossing? Een “betaal of accepteer advertenties”-model. Brussel vindt dat geen echte keuze en legt de boete op. Gelukkig voor Meta is er een kleine meevaller: Facebook Marketplace valt niet meer onder de strengste DMA-regels. En na gesprekken met Brussel biedt Meta nu een gratis, minder gepersonaliseerd alternatief aan, dat nog onder de loep ligt.
Trumps toorn
Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een oplopende handelsoorlog tussen de VS en de EU. Trump heeft al meermaals gedreigd met vergeldingsacties tegen Europese regels die Amerikaanse bedrijven treffen. En laten we wel wezen: als Brussel doorgaat met het pesten van Apple en Meta, is het niet gek dat de VS de EU een toontje lager wil laten zingen. Deze boetes zijn niet alleen een aanval op Big Tech, maar ook een provocatie richting Washington. De vraag is niet óf Trump reageert, maar hoe hard.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten