Het is werkelijk een schande wat er bij Transavia gebeurt! De ooit zo betrouwbare budgetvlieger maakt er tegenwoordig een potje van, en de reiziger is de dupe. Vorige week annuleerde Transavia maar liefst 32 vluchten en deze week staat de teller alweer op twintig. En dan hebben we het nog niet eens over de talloze vluchten naar Beiroet die ook op de schop gaan. Dit soort chaos is onacceptabel en een regelrechte klap in het gezicht van hardwerkende Nederlanders die eindelijk van hun welverdiende vakantie willen genieten. De frustratie in de reisbranche is dan ook te snijden. Bij PrijsVrij Vakanties en D-Reizen stromen de klachten binnen. Mathijs Bos verzucht dat het inmiddels standaard is geworden dat het een drama is bij Transavia. Alleen deze week al kregen ze te maken met 180 dagwijzigingen of annuleringen. Gezinnen met kinderen die zich verheugden op een ontspannen vakantie worden genadeloos in de steek gelaten. "Wij moeten dan weer een alternatief regelen voor zo’n 500 dossiers," zegt Bos in
De Telegraaf. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ook andere reisgiganten zijn het meer dan zat. Martine Langerak, woordvoerster van een grote reisorganisatie, benadrukt in De Telegraaf dat deze situatie leidt tot enorme frustratie bij klanten. Mensen worden soms pas op de dag van vertrek geïnformeerd dat hun vlucht is geannuleerd. Een alternatief aanbieden dat dagen later vertrekt, is geen oplossing maar een extra vernedering. Een week vakantie wordt zo gereduceerd tot een paar dagen. Hoe durft Transavia dit te verkopen als klantvriendelijkheid?
Transavia’s reactie is een zwaktebod. Ze doen hun 'uiterste best' om passagiers naar hun eindbestemming te vervoeren, maar de werkelijkheid laat zien dat ze volledig tekortschieten. Tijdens drukke periodes zijn er nauwelijks alternatieven, en passagiers moeten zelf op zoek naar vervangende vluchten. Dat Transavia dan de meerprijs van een ticket vergoedt, is slechts een doekje voor het bloeden.