Het rommelt al tijden bij Transavia, maar nu is de chaos compleet. De vakantievlieger verkeert in een staat van crisis, zo blijkt uit een brandbrief van pilotenvakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Het personeel heeft geen vertrouwen meer in de leiding van het bedrijf, en dat is niet zonder reden. De situatie is een puinhoop en volstrekt onhoudbaar, met als gevolg dat vluchten worden geannuleerd en nieuwe Airbussen aan de grond blijven.
Uit interne documenten waaruit De Telegraaf citeert blijkt dat het vertrouwen in de top van Transavia tot een dieptepunt is gedaald. De aanhoudende problemen met de vloot, gecombineerd met een schrijnend tekort aan piloten, zorgen voor een patstelling. Twee splinternieuwe Airbussen, aangeschaft om de vloot te verduurzamen, staan ongebruikt aan de grond omdat er simpelweg geen piloten beschikbaar zijn om ze te vliegen. Dit is een directe schande voor een luchtvaartmaatschappij die zichzelf als een van de grote spelers op de markt presenteert.
De leiding van Transavia lijkt echter onzichtbaar en blijft buiten schot voor deze aanhoudende problemen. Ondertussen krijgen stagiairs taken die normaal gesproken door reguliere werknemers zouden moeten worden uitgevoerd, wat Transavia een forse boete heeft opgeleverd. Dit getuigt van een compleet gebrek aan visie en verantwoordelijkheid bij het management.
Pilotenvakbond VNV is niet mals in haar oordeel: de huidige leiding heeft er een "puinhoop" van gemaakt en de situatie is "onhoudbaar". Door de omschakeling naar Airbus vliegtuigen moet meer personeel worden opgeleid, maar die opleidingen blijven achter, waardoor er volgend jaar zomer nog grotere gaten in de bezetting en dienstregeling zullen ontstaan. Bovendien stromen piloten sneller door naar KLM dan verwacht, waardoor de problemen zich opstapelen.
Transavia zelf herkent zich niet in het geschetste beeld, maar dat is typisch voor een leiding die haar kop in het zand steekt. Ze erkennen dat het vertrek van collega's realiteit is, maar bagatelliseren de ernst van de situatie. Dit is niets minder dan een management dat de grip op de realiteit volledig heeft verloren.
De vice-voorzitter van de VNV, Ruud Stegers, benadrukt in De Telegraaf dat er snel oplossingen moeten komen om te voorkomen dat de problemen zich tot ver in 2025 blijven voortslepen. De situatie bij Transavia is niet alleen een probleem voor de luchtvaartmaatschappij zelf, maar ook voor de Nederlandse economie en het vertrouwen in de luchtvaartsector als geheel.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij De Dagelijkse Standaard maken we ons EXTREME zorgen over de technocratische superstaat in Brussel. Onze vrienden van Cultuur onder Vuur hebben een schitterend boek geschreven over die EU. De titel? "EUSSR: Europa op de snelweg naar een superstaat." De EU is geen nieuwe Verenigde Staten van Amerika, maar een nieuwe Sovjet-Unie. Hoe dat zit legt Cultuur onder Vuur uit in dit geweldige werk. Bestel dit boek nu GRATIS bij Cultuur onder Vuur.
Het wordt tijd dat de leiding van Transavia wakker wordt en de puinhoop die ze hebben gecreëerd opruimen. Het personeel verdient beter, en de passagiers verdienen beter. Dit soort wanbeleid kan niet langer door de beugel.