Het is een pikzwarte, onstuimige avond. In een afgelegen hoek van ons kikkerlandje, in een brouwerij doordrenkt met de aroma's van hop en gerst, wordt een sinister complot gesmeed. Het doel? Ontduiken van de statiegeldverplichting op blikjes. De schuldige? Niemand minder dan Heineken, de bierkolos die we allemaal kennen en (af en toe) waarderen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft zijn speurneuzen en bloedhonden ingeschakeld om deze kwestie te
onderzoeken. Ze hebben hun vizier gericht op Heineken, die ervan wordt beticht blikjes zonder
statiegeld te hebben ingezet toen dat al verboden was. Een vertegenwoordiger van het OM bevestigde dit aan het ANP, vermoedelijk terwijl hij nipte aan zijn - hopelijk met statiegeld - biertje.
Vanaf 1 april is er een statiegeldverplichting op blikjes. Drankfabrikanten mochten na deze datum geen blikjes zonder statiegeldsymbool meer op de markt brengen. Maar Heineken, de ongehoorzame brouwerij die ze zijn, deed dat nog wel. Ze beweerden dat er een overgangsperiode van drie maanden was. Bovendien, zo stelden ze, wilden ze geen karton en blik verspillen. Een edel doel, uiteraard, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was onwrikbaar. Er was geen overgangsperiode voor de statiegeldblikjes.
Heineken kreeg een dwangsom van maximaal 1 miljoen euro opgelegd. Dat is een flinke som, zelfs voor een bierreus. Dus, zoals elke goede schurk in een mysterie, gaven ze toe en gingen ze akkoord. Ze hoefden daarom geen boete te betalen... Maar de milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux (LOL) had ondertussen ondertussen al aangifte gedaan tegen de bierproducent. Het OM keek naar de milieu-aangifte en concludeerde: hé, we smell a rat! En dus werd er begonnen met een uitgebreid onderzoek.
Dus hier staan we dan, midden in een schuimend mysterie. Het OM is nog steeds bezig met het onderzoek, dus we weten niet wanneer het afgerond zal zijn. Maar één ding is zeker: de volgende keer dat je een blikje Heineken opentrekt, denk dan even na over het raadsel van de statiegeldblikjes. Proost!