Over minder dan een maand gaat het eerste winter WK in Qatar van start en Nederland is nu al in rep en roer. Het gesprek gaat vooral over wie er wel en wie er niet naar dit WK gaan. Dan hebben we het niet over de bekendmaking van de Oranje selectie, maar vooral over welke politici, bedrijven en sponsoren zich in het oliestaatje met de twijfelachtige reputatie gaan vertonen.
Op 2 december 2010 maakt de FIFA bekend dat het Wereldkampioenschap voetbal in 2022 in Qatar gespeeld wordt. Het leidt direct tot een storm van verontwaardiging. Een toernooi in een land zonder enige voetbalcultuur, dat kan toch niet. Die storm gaat in de jaren erna niet liggen maar zwelt alleen maar verder aan als duidelijk wordt dat het land het niet al te nauw neemt met de arbeidsomstandigheden voor (veelal) immigranten die aan de stadions werken.
Het zorgt ervoor dat de heren politici en bedrijven nogal in hun maag zitten met dit toernooi. Moeten ze nou wel of moeten ze nou niet gaan? En in hoeverre willen ze hun naam eraan verbinden? Wij maakten een overzicht.
Zij gaan wel: de supporters
Half augustus zijn er al 2,45 miljoen kaartjes verkocht voor het WK in Qatar zo meldt wereldvoetbalbond FIFA. In totaal zijn er zo’n drie miljoen tickets beschikbaar en de verwachting is dan ook dat het WK ‘gewoon’ in een decor met volle tribunes gespeeld zal worden.
Er zullen ook zeker 3000 fans vanuit Nederland naar Qatar reizen om Oranje aan te moedigen. Dat is minder dan in Brazilië, het laatste WK waar Oranje actief was, toen er 5000 Nederlandse fans op de tribunes zaten. De KNVB liet eerder weten dat dit ook los kan staan van de controverse rondom het toernooi.
“Het WK wordt nu niet in de zomer gespeeld, dus het is voor veel mensen lastiger vakantie op te nemen”, verklaart een woordvoerder van de KNVB aan RTL Nieuws. “Het is ook geen goedkoop WK en het leven is de laatste tijd duurder geworden.”
Zij gaan wel: regeringsleden
Wie zeker ook aanwezig zal zijn op dit WK is een delegatie van de Nederlandse regering. werd onlangs bekend.
“De dialoog over mensenrechten kan het beste gevoerd worden als je ook op het WK bent, het helpt niet om de banden juist te verbreken”, zei premier Rutte eerder tegen de NOS. Hij gaf hierbij aan dat het ook zeker een optie is dat koning Willem-Alexander onderdeel zal zijn van deze delegatie.
Dit tot grote onvrede van een aantal van de oppositiepartijen die in februari 2021 een Kamermotie indiende om geen regeringsafvaardiging te sturen. “Ondanks alle doden en ondanks de beroerde situatie van minderheden in Qatar geldt dus blijkbaar: the show must go on”, aldus Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie.
Zij gaan niet: Nederlandse bookmakers
Wie er zeker niet naar het WK gaan zijn veel van de sponsoren van Oranje en de KNVB, waaronder bookmaker TOTO.
“Er is de afgelopen maanden vanuit de politiek veel druk uitgeoefend op de legale Nederlandse bookmakers om zo min mogelijk zichtbaar te zijn tijdens het WK, dit geldt zeker voor de staatsbedrijven TOTO en Holland Casino”, vertelt Julius Bastiaansen van bookmaker vergelijkingssite Mybookmakers.nl.
“Het WK is het grootste voetbaltoernooi ter wereld en met de concurrentiestrijd op de bookmaker markt van groot belang voor de gokbedrijven”, aldus Bastiaansen. Voor onze site houden we in de gaten bij welke bookmakers je kunt wedden op het WK. We hadden al veel meer promotie en acties verwacht maar dit komt traag op gang. De bookmakers lijken nog niet helemaal te weten wat ze met dit wereldkampioenschap aan moeten.
Half september diende kamerlid Pieter Grinwis van de ChristenUnie een motie in om TOTO ervan te weerhouden reclame te maken tijdens het WK in Qatar. Het gokbedrijf kwam onlangs met een reactie en gaf aan niet met een delegatie of relaties af te reizen naar Qatar maar wel met reclamecampagnes te komen tijdens het toernooi.
Zij gaan niet: ING, Albert Heijn en Heineken
Grote bedrijven als ING, Albert Heijn en Heineken hebben al aangegeven om niet naar Qatar af te reizen. Opvallend is dat het grootste biermerk van Nederland al heeft gecommuniceerd dat ze ook geen aparte Oranje tv-commercial of oranje-gadget zullen lanceren.
Veel van deze bedrijven bundelen hun krachten en komen gedurende het WK met ‘Het Huis van Oranje’, een terugkerend evenement waarbij 55.000 Oranjefans de wedstrijden van het Nederlands elftal live in de Johan Cruijff Arena kunnen kijken op grote schermen.