Als ondernemer heb je vaak allerlei verschillende kostenposten om rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan het betalen van je personeel, marketingkosten, inkoop van goederen die niet over de toonbank gaan, het is soms om gek van te worden, maar het zijn stuk voor stuk dingen die uiteindelijk uitbetalen. Heb je al eens nagedacht over het investeren in relatiegeschenken? Wat zijn dat eigenlijk en waarom levert het wat op? In dit artikel vertellen we er alles over.
Zonder dat je het doorhebt, heb je er waarschijnlijk zelf ook een hoop thuis staan: relatiegeschenken. Pennetjes, broodtrommels, kalenders, ondernemers geven van alles weg aan hun relaties (dat wil zeggen: zakenpartners of klanten) als dank voor de prettige samenwerking. Je kunt bijvoorbeeld een waterfles bedrukken met het logo van jouw onderneming. Relatiegeschenken kunnen meegegeven worden in een kerstpakket, bij een conferentie, maar kunnen ook gratis meegegeven worden bij een aankoop van een klant. Hartstikke leuk! Maar waarom zou je daar in godsnaam geld aan uitgeven? Dat vertellen we je dadelijk!
Hoewel relatiegeschenken zonde van het geld lijken, zijn ze wel degelijk een slimme investering. Allereerst kun je iemand blij maken met het geven van een relatiegeschenk. Het geeft blijk van waardering en mensen vinden het altijd leuk om een cadeautje te krijgen. Dat fijne gevoel wat ze daarvan krijgen, gaan ze associëren met jouw onderneming en dat is natuurlijk iets wat je ten alle tijden wil bereiken. Daarnaast is het een slimme manier om in het achterhoofd te blijven van zakenrelaties of klanten. Iedere keer dat ze jouw geschenk zien, zien ze ook jouw logo en moeten ze weer even aan jouw onderneming denken. Grote kans dat ze bij jou aankloppen en niet bij een concurrent wanneer ze een dienst nodig hebben die jij toevallig levert.
Je wil jouw relaties natuurlijk iets meegeven waarvan ze er niet al duizend thuis hebben liggen. Pennen worden bijvoorbeeld heel vaak meegegeven. Geef iets wat jouw zakenpartner of klant op dagelijkse basis zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een broodtrommel of een mok, maar ook een notitieboekje kan het erg goed doen. Bij veel mensen gaat liefde door de maag, dus overweeg om iets lekkers mee te geven. Je kunt bijvoorbeeld ook het logo van jouw onderneming op de wikkel van een reep chocolade laten drukken. Daar maak je jezelf pas echt populair mee.
Kortom: relatiegeschenken lijken misschien een beetje zinloos, maar zijn een goede manier om bij zowel klanten als zakenpartners onder de aandacht te blijven en wat dat betreft zijn ze de investering helemaal waard. Investeer in leuke en originele, maar bruikbare geschenken of geef iets lekkers mee, dat werkt eigenlijk altijd wel.