Oh, wat een verrassing! De NOS heeft ontdekt dat vleesvervangers minder populair zijn geworden. Wie had dat gedacht? Na jaren van hype en de belofte dat vleesvervangers de toekomst waren, blijkt nu dat de markt voor deze producten onder druk staat. De verkoop van vleesvervangers neemt wereldwijd af, en zelfs in ons eigen kikkerlandje. En laten we het even hebben over Beyond Meat, ooit de ster van de vegetarische wereld, wiens aandelen van een hoogtepunt van 234 dollar zijn gekelderd naar een schamele 13 dollar. De NOS
wijst op een aantal redenen voor deze daling. Volgens marktonderzoeksbureau Motivaction is het aantal mensen dat zichzelf als vegetariër of flexitariër beschouwt afgenomen. Vorig jaar koos nog 40% van de Nederlanders ervoor om minstens één dag per week geen
vlees of vis te
eten, nu is dat slechts 32%. De acceptatie van vleesvervangers is ook gedaald, met mensen die minder openstaan voor dergelijke producten.
Rabobank-analisten suggereren dat de opmars van merken en producten misschien te snel ging, waardoor consumenten in verwarring raakten over welk product ze eerder hadden gekocht. Bovendien zijn sommige vleesvervangers gewoon niet van hoog genoeg niveau.
X'ers: "Vies en ongezond!"
Maar laten we eens kijken naar wat mensen op
X (voorheen Twitter) zeggen. Het is duidelijk dat veel gewone mensen denken dat vleesvervangers minder populair zijn omdat ze de smaak vreselijk vinden. Bovendien zijn velen ervan overtuigd dat vleesvervangers helemaal NIET gezonder zijn dan echt vlees.
Eelco van Hoeke schrijft bijvoorbeeld heel duidelijk: "Omdat ze niet te vreten zijn en iedereen klaar is met dat klimaathysterie gedram. Kunnen we gewoon weer normaal gaan doen net zoals in de jaren '90 van de 20ste eeuw?"
Tanay Bilgin is ook heel duidelijk. Hij heeft drie argumenten: "1. Vlees is niet te vervangen. 2 Vleesvervangers zijn smerig. Vaak is een zak snoep gezonder dan een vleesvervanger."
Rutger van den Noort denkt daar net zo over. "Het is heel simpel: vleesvervangers zijn vaak niet echt lekker en veel te duur," aldus de opiniemaker. "Door de inflatie is het leven duur, dus mensen kopen liever een lekker stukje vlees voor een goede prijs."
Auke Zijlstra (oud-lid van het Europees Parlement voor de PVV) is ook heel uitgesproken. "Blij te lezen dat de consument wel wijzer is dan sojabonenpasta met te veel zout te kopen voor 100 keer de kostprijs," zegt hij. "Eet dan gewoon lekker vegetarisch.
Met andere woorden, hoewel de NOS er lekker in om probeert te praten en quasi-intellectuele redenen verzint om het gebrek aan populariteit van vleesvervangers te verklaren, zijn gewone Nederlanders héél duidelijk. Vleesvervangers zijn volgens veel mensen hartstikke vies en nog duur ook. Oh ja, en er zijn steeds meer mensen die denken dat ze niet gezond zijn omdat ze, hoewel ze geen vlees bevatten, wel vol worden gestopt met andersoortige middelen (zoals zout, soja, etc.).
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS verzetten we ons met hand en tand tegen de zieke Great Reset-ideologie die vlees uiteindelijk gewoon verboden wil verklaren. Maar daarom hebben we jouw steun nodig, want Big Tech en Big Media doen er alles aan websites als DDS te slopen. Of je gaat mee in de Great Reset, of ze maken je kapot. Steun ons daarom! Doneer aan DDS en help ons de Great Reset te bestrijden - en vlees te verdedigen! Dus, lieve NOS, misschien is het tijd om de realiteit onder ogen te zien en te accepteren dat niet iedereen zit te wachten op een vegaballetje of nepkipstukje. Echt vlees heeft zijn eigen charme, en het lijkt erop dat veel mensen dat nog steeds waarderen. Proost op echte biefstukken en hamburgers! 🥩🍔