Er is een nieuw boodschappenconcept dat furore aan het maken is in Nederland. In traditioneel, conservatief Nederland. Thierry Baudet en zijn team hebben namelijk een initiatief opgezet dat "EerlijkEten" heet. Wat het is? Heel simpel: EerlijkEten zorgt ervoor dat het eten meteen van het land van de boer naar de consument gebracht wordt. En het werkt. De Andere Krant heeft een uitgebreid artikel geschreven over dit initiatief.
Het concept komt voort uit een gesprek dat
FVD Tweede Kamerlid
Freek Jansen en Eerste Kamerlid Joris van den Oetelaar in 2022 met elkaar hadden. Ze zagen dat
boeren steeds meer in het verdomhoekje terechtkomen terwijl steeds meer voedsel in supermarkten sterk bewerkt is. Zij kregen het idee om zelf een voedselbedrijf op te zetten; een bedrijf dat de rol van boeren respecteert en ervoor zorgt dat mensen heerlijke, verse producten krijgen. Want de twee heren zijn niet alleen politici, maar ook foodies.
Ze legden het voor aan Baudet. Die vond het geweldig. Ze gingen er samen voor zitten. Kwaliteitsslager en boer Patrick van Elteren werd benaderd. Hij wilde óók maar wat graag meewerken. Het gevolg is
EerlijkEten: een project waar 5.000 mensen nu lid van zijn. 1.200 mensen ontvangen wekelijks een box met 24 heerlijke, kwalitatief hoogstaande producten zo, hop, vers van het land. (Dit is het concept voor gezinnen bestaande uit twee mensen: wekelijks 24 producten)
Die kwaliteit is overduidelijk, aldus Baudet. "Als je ons gehakt vergelijkt met het gehakt uit de supermarkt dan zie je bij het braden van supermarktgehakt eerst een laag water in de pan komen. Dat wordt machinaal toegevoegd. Hetzelfde geldt voor kip. Bij het
vlees van Patrick zie je dat niet en dat proef je."Bij deze producten wordt, gaat hij verder, niets toegevoegd. "Alles is ambachtelijk en gezond."
Niet alleen onderscheidt de kwaliteit de dozen van EerlijkEten met het voedsel in de supermarkt, het effect is ook significant voor boeren zelf. De tussenpersoon wordt er immers tussenuit gehaald. Dit betekent dat deals met EerlijkEten boeren tussen de 15% en 20% meer opleveren.
EerlijkEten wil doorgroeien naar 10.000 klanten. Alles is zelf gefinancierd bij EerlijkEten, zegt Baudet, dus ze zijn verantwoording verschuldigd aan niemand behalve de boeren én de klanten. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat de kwaliteit altijd hoog blijft - en dat boeren er goed mee kunnen verdienen zodat ze ondanks de aanvallen van de politiek een gezond boerenbedrijf kunnen runnen.