schiphol verlaten
KLM schrapt 250 kantoorbanen, sluit gedwongen ontslagen niet uit. Bron: De Dagelijkse Standaard.

KLM in zwaar weer: nationale trots wankelt terwijl top zich verschanst in vaag beleid

Economie29 jan , 19:00

Onze nationale trots, KLM, dreigt steeds verder in de problemen te raken. Vanochtend werd bekend dat het bedrijf 250 kantoorbanen schrapt en dat gedwongen ontslagen niet uitgesloten worden. Dit is niet zomaar een bezuinigingsronde – dit is een teken dat het fundament van de ooit zo trotse luchtvaartmaatschappij aan het afbrokkelen is.

En wat doet de top? Die probeert de boel te "nuanceren" met wollige taal en vage beloftes. KLM-baas Marjan Rintel beweert in De Telegraaf dat men "probeert gedwongen ontslagen te voorkomen", maar kan tegelijkertijd niet garanderen dat het niet gebeurt. Met andere woorden: men weet dondersgoed dat de klap onvermijdelijk is, maar probeert het personeel in slaap te sussen.

De ondernemingsraad en vakbonden werden onaangenaam verrast door het nieuws. Dat zegt al genoeg: de directie lijkt volledig losgezongen van de realiteit en heeft geen enkel respect voor de mensen die KLM al die jaren groot hebben gemaakt.

Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie, is helder: "Het is niet des KLM’s om op deze wijze te communiceren over gedwongen ontslag op deze schaal." In normale omstandigheden wordt hierover gesproken met de vakbonden, maar nu wordt het besluit er gewoon doorheen gedrukt. Dit laat zien hoe KLM steeds meer begint te functioneren als een bedrijf dat blindelings naar spreadsheets kijkt in plaats van naar zijn werknemers.

KLM kampt al langer met financiële problemen, maar dat is niet alleen te wijten aan de markt. De luchtvaartmaatschappij wordt al jaren geteisterd door slecht beleid, peperdure groene dwangmaatregelen en een overheid die liever de nationale luchtvaartsector de nek omdraait dan haar steunt.

Terwijl buitenlandse concurrenten volop worden ondersteund, krijgt KLM in Nederland vooral extra lasten voor de kiezen. Denk aan hogere belastingen op vliegtickets, absurd strenge stikstofregels en een constant vijandige houding vanuit politiek Den Haag.

En laten we vooral niet vergeten dat Schiphol, ooit een van de drukste en meest efficiënte luchthavens ter wereld, nu lijdt onder een desastreus beleid waarbij minder vliegen het ultieme doel lijkt. Hoe kan KLM floreren als de luchthaven waarop het opereert stelselmatig wordt gesaboteerd?

Wat extra wrang is, is dat de KLM-top zichzelf ondanks de problemen allerminst tekort doet. Bonussen en topinkomens blijven gewoon doorgaan, terwijl het gewone personeel wordt afgedankt als overtollig vuilnis. De directie is keurig ingedekt met riante salarissen en gouden handdrukken, maar voor de mensen die dag in dag uit keihard werken, is er geen enkele garantie.

KLM-medewerkers hebben in coronatijd al zware klappen moeten incasseren. Nu krijgen ze opnieuw een dolk in de rug gestoken door een directie die hun loyaliteit beantwoordt met ontslagrondes en misplaatste managementpraatjes over "verbetering van de bedrijfsresultaten."

Laten we eerlijk zijn: als dit zo doorgaat, is de toekomst van KLM uiterst onzeker. Nederland kan zich geen KLM-loze toekomst voorstellen, maar Den Haag lijkt daar anders over te denken. De luchtvaartmaatschappij wordt langzaam maar zeker uitgekleed door linkse klimaatideologen en een directie die liever managers dan vakmensen in dienst houdt.

KLM heeft sterke leiders nodig die bereid zijn om op te komen voor het bedrijf en voor de werknemers. Geen politiek-correcte baantjesjagers die de maatschappij in de uitverkoop zetten. Het is tijd dat iemand in Den Haag wakker wordt en zich realiseert dat KLM geen speeltje is, maar een essentieel onderdeel van onze nationale identiteit en economie.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiekMaar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!

Of wordt KLM straks, net als zoveel andere Nederlandse iconen, gewoon geofferd op het altaar van mismanagement en woke-idioterie?

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten