Het gaat beroerd met KLM. Terwijl de luchtvaartmaatschappij plannen maakt om volgend jaar meer verre vluchten uit te voeren, dreigt een conflict met de pilotenvakbond VNV roet in het eten te gooien. KLM heeft intern alarm geslagen: zonder medewerking van de piloten komt de zomerdienstregeling in gevaar en dreigt de luchtvaartmaatschappij slots op belangrijke luchthavens te verliezen.
Een ingewijde vat de situatie glashelder samen in De Telegraaf: “Het gaat nog slechter dan slecht.” KLM moet €700 miljoen extra besparen, maar het ontbreekt aan daadkracht vanuit de directie. Ondertussen hangt er een donkere wolk boven de zomerdienstregeling, omdat piloten niet meer uren willen maken zonder een akkoord over aanpassingen in hun cao. Dit is cruciaal omdat het omvliegen wegens het gesloten Russische luchtruim meer piloten vereist voor verre vluchten naar Azië.
De dreiging is duidelijk: zonder aanpassingen aan roosters en vliegherstel dreigt KLM zijn lucratieve internationale vluchten te verliezen. Dat is desastreus voor de inkomsten en investeringen van de luchtvaartmaatschappij. Minder inkomsten betekent minder nieuwe vliegtuigen en verdere verslechtering van de positie van KLM in de luchtvaartwereld.
Volgens VNV-voorzitter Camiel Verhagen heeft KLM deze crisis aan zichzelf te danken. De luchtvaartmaatschappij heeft jarenlang verzuimd te investeren in de opleiding van piloten, waardoor er nu een tekort is aan ervaren bemanning voor langeafstandsvluchten.
“Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen door een pakket met ingrijpende maatregelen aan onze leden voor te leggen,” zegt Verhagen. Maar hij legt de bal nadrukkelijk bij KLM, die volgens hem veel te traag handelt. “In december werd slechts één dag uitgetrokken voor overleg. Dat is simpelweg te weinig om structurele problemen op te lossen.”
KLM bevindt zich in een negatieve spiraal van minder vluchten, minder inkomsten en minder investeringen. Dat heeft directe gevolgen: het investeringsprogramma van €7 miljard in nieuwe Airbus-vliegtuigen staat op de tocht. Zonder schaalvergroting mist KLM omzet en kan het niet langer nieuwe vliegtuigen financieren om te blijven concurreren met andere luchtvaartmaatschappijen.
KLM staat voor een enorme uitdaging om orde op zaken te stellen. De directie moet niet alleen de interne organisatie aanpakken, maar ook het vertrouwen van de piloten terugwinnen. Het is glashelder dat er structurele veranderingen nodig zijn om de luchtvaartmaatschappij uit de diepe crisis te halen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!
De vraag blijft echter of KLM dit logge schip tijdig kan keren. Zonder daadkrachtige beslissingen dreigt een verdere uitholling van de ooit zo trotse luchtvaartmaatschappij. En laten we eerlijk zijn: als de directie nu niet handelt, blijft KLM in een vrije val. Dat is niet alleen rampzalig voor het bedrijf, maar ook voor Nederland als luchtvaartland.