Horecabedrijven in Nederland hebben het nu al een geruime tijd zwaar te verduren. De gestegen prijzen voor ingrediënten en zelfs personeel kunnen in lang niet alle gevallen doorgerekend worden naar de klant, wat betekent dat het gemiddelde restaurant in heeft moeten leveren op de marge. Volgens analisten van de ING komt hier verandering in. Zij stellen dat de branche een gematigd positieve periode tegemoet gaat en dat in 2024 het toerisme ook een opwaartse trend zal laten zien. Daarmee is het voor de Nederlandse horecabedrijven niet alleen een kwestie van nog even volhouden maar ook kijken waar geïnnoveerd kan worden.
Een blik op de ontwikkelingen
Wanneer we kijken naar de mogelijkheden binnen de horeca, dan valt op dat er in Azië al veel langer gewerkt wordt met innovatieve oplossingen om de kosten te drukken. Hier worden slimmere
magnetrons gebruikt en keukenapparatuur dat veel werkzaamheden of handelingen overneemt van het personeel, zoals vrieskisten die zichzelf automatisch ontdooien (die vind je hier
https://www.horecagemak.nl/koelen-vriezen/vrieskisten/).
Japan versus Europa: er is maar één winnaar
Japan loopt (ver) voor op de vergrijzing in Europa en heeft noodgedwongen op een vroeg moment na moeten denken over aanpassingen. Vooral in de horeca, een sector die bekend staat om de vele handen die nodig zijn tijdens piekuren, zijn grote veranderingen doorgevoerd. Digitalisering en automatisering in de uiteenlopende horecabedrijven heeft ervoor gezorgd dat binnen korte tijd kwalitatief eten bereid en geserveerd kan worden, zonder dat hier tal van mensen in de keuken voor nodig zijn.
In Europa kennen we dit nauwelijks. Veel verder dan een kroket of frikandel uit de muur lijkt de technologie niet te komen, al komt hier waarschijnlijk snel verandering in. Europa moet namelijk wel, want ook hier gaat de vergrijzing gevolgen hebben voor tal van sectoren.
Slimme horeca-apparatuur maakt het grootste verschil
Bij Horecagemak.nl, de toonaangevende horeca groothandel van Nederland, zie je al steeds meer slimme apparatuur voor de horeca. Hierbij kun je denken aan innovatieve oplossingen in de keuken, zoals apparaten die makkelijker schoon te maken zijn of die automatisch uitschakelen, maar je kunt ook denken aan apparatuur zoals
koffiemolens die zuiniger zijn of werk uit handen nemen van je personeel.
Tijd om kritisch te kijken naar je keuken
Ben je horecaondernemer of medewerker en worden in het bedrijf dingen gedaan ‘omdat zij altijd zo gedaan werden’, waarbij verouderde machines en apparaten topkwaliteit moeten leveren terwijl zij daar niet langer toe in staat zijn? Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar je keuken. Op het moment dat de markt aantrekt, koopkracht toeneemt en de toeristen weer door de straten zwermen, wil jij immers klaar zijn voor de volgende stap. Dat hoef je overigens niet alleen te doen. Horecagemak, de grootste distributeur van horeca-apparatuur in Nederland, heeft namelijk een team met experts dat gratis bij je langskomt om met je mee te kijken naar de manieren waarop jij je keuken kunt verbeteren voor de komende periode.