Ieder bedrijf heeft goede zakelijke software nodig. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter kunt werken. Taken die iedere maand (of week) moeten worden uitgevoerd, kunnen makkelijk geautomatiseerd worden. Je spaart tijd uit en bovendien kan je de gegevens uit de bedrijfssoftware weer gebruiken om de strategie voor de komende jaren te bepalen. Deze vijf soorten bedrijfssoftware wil iedere ondernemer hebben.
Accountancy
Zonder een accountant of boekhouder te willen beledigen, maar niet ieder onderdeel van dit vak is even uitdagend om te doen. Salarissen moeten verwerkt worden. Salarisdocumenten moeten worden verzonden. Dit zijn klusjes die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden. Met accountancy software ben je veel minder tijd kwijt aan deze verplichte nummertjes, en houd je dus tijd over om je op echt belangrijke zaken te richten.
HR
Zeker in deze tijd is het voor een HR-afdeling belangrijk om bezig te zijn met de primaire taak. En dat is het werven van goed personeel. In veel branches is dat al maanden, of zelfs jaren, geen sinecure. Een HR-afdeling is echter met veel meer taken belast. Denk aan salarisverwerking, declaraties en een digitaal dossier van personeel. HR software wordt steeds beter, waardoor er almaar meer kan worden geautomatiseerd. Dit is beter voor de HR afdeling, beter voor het personeel en beter voor het bedrijf.
CMS
Dit wordt veel gebruikt bij bedrijven die regelmatig met tekst werken. CMS is een programma waarmee mensen eenvoudig teksten, foto’s en video’s op internet kunnen plaatsen. Je hoeft er geen kennis op het gebied van ICT voor te hebben, wat CMS een zeer toegankelijk systeem maakt. Dit wordt veel gebruikt in de media, maar is ook ideaal voor bedrijven met een uitgebreide webshop.
Presentatiesoftware
Je kent waarschijnlijk Powerpoint wel. Dit is software gericht op het maken van presentaties. Ook dit wordt steeds geavanceerder. Je kunt met slides en dia’s werken. Bepaal goed wat je met je presentatie wilt bereiken en stem daar de software op af. Het komt de kwaliteit en efficiëntie van je presentatie alleen maar ten goede.
CRM
CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een Engelstalige benaming voor klantrelatiebeheer. Met goede CRM software kan je klantgegevens analyseren. De zakelijke relatie wordt daardoor beter. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om de klant aan je bedrijf te binden en op die manier je omzet te verhogen. CRM is niet alleen voor je eigen gewin. Ook klanten kunnen er van profiteren, door een slimmere bedrijfsvoering te krijgen.