In een schokkende ontwikkeling is een Jeju Air-vlucht met 181 mensen aan boord op rampzalige wijze geëindigd op Muan Airport in Zuid-Korea. Wat begon als een routinevlucht vanuit Bangkok, eindigde zondagochtend in een dramatische crash, waarbij slechts twee overlevenden vielen. De tragedie vond plaats kort nadat de piloten een noodoproep deden, waarin zij meldden dat het toestel een aanvaring met een vogel had gehad.
De crash van Jeju Air-vlucht 2216 behoort tot de dodelijkste in de recente geschiedenis van Zuid-Korea. Volgens de autoriteiten zonden de piloten een “mayday”-signaal uit na de botsing met een vogel, waarna de Boeing 737 probeerde te landen zonder het landingsgestel uit te klappen. Vervolgens botste het vliegtuig tegen een muur, wat resulteerde in een explosie.
Piloot: "Dit is vreemd"
Om meer inzicht in het incident te krijgen, sprak De Dagelijkse Standaard met Fatih Tüm, een voormalig F4-piloot die al jaren als kapitein bij een internationale luchtvaartmaatschappij werkt. Hij noemt dit een heel "merkwaardig ongeval."
“Een aanvaring met een vogel, of een zwerm vogels, kan zeker voor serieuze problemen zorgen," vertelt Tüm aan DDS. "Maar er zijn meerdere factoren bij deze crash die vragen oproepen. Ik heb de video gezien en zag verschillende details die me aan het denken zetten."
Landingsgestel niet uitgeklapt
"Ten eerste was het landingsgestel niet uitgeklapt," gaat hij verder. "Dat is vreemd. Als het normale hydraulische systeem faalt, kunnen piloten het handmatig uitklappen door aan een soort hendel te trekken, waardoor het landingsgestel door zwaartekracht alsnog naar beneden komt. Waarom is dat hier niet gebeurd? Dat moet grondig worden onderzocht.”
Te lang door gegleden
Tüm wijst daarnaast op de dynamiek van de landing die ook niet goed was. “Het vliegtuig landde op zijn buik en gleed daarna zeer snel over de landingsbaan," legt Tüm uit. "Ik denk dat de landing te zacht was. Een landing moet altijd zacht zijn, maar als het te zacht is bij een buiklanding, dan deaccelereert het vliegtuig niet genoeg."
"In dit geval denk ik dat de piloten hun best deden hun vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Als de landingsbaan langer was, en als er geen betonnen muur stond aan het einde ervan, dan was dit niet gebeurd."
Toren-mismanagement
Hij benadrukt bovendien de rol van de luchtverkeersleiding. "Tenslotte moet de toren, als er een probleem is met het landingsgestel, ervoor zorgen dat het vliegtuig de langste landingsbaan krijgt. Deze landingsbaan lijkt me vrij kort.”
Tüm besluit met een oproep tot diepgaand onderzoek. “Kortom, de videobeelden roepen veel vragen op over de oorzaak van deze crash," concludeert de piloot. "Een uitgebreid onderzoek moet uitwijzen wat er precies is misgegaan.”
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun De Dagelijkse Standaard financieel via BackMe, want alleen met uw bijdrage kunnen wij ons belangrijke rechtse werk voortzetten en een krachtig alternatief blijven vormen voor de linkse mainstream media. Uw steun is cruciaal om onze onafhankelijke stem te behouden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen in een medialandschap dat vaak overheerst wordt door eenzijdige opvattingen. Samen kunnen we de balans bewaren en een pluriform medialandschap in stand houden.
Nationale rouw
Deze tragedie brengt niet alleen groot verdriet voor de nabestaanden, maar werpt ook vragen op over de veiligheid in de luchtvaart. Zuid-Korea heeft een week van nationale rouw afgekondigd, terwijl het onderzoek naar de oorzaken van deze fatale crash voortduurt. De conclusies van dit onderzoek zullen van groot belang zijn voor de wereldwijde luchtvaartindustrie, om te voorkomen dat een dergelijk rampzalig scenario zich opnieuw voordoet.