Het is weer raak op Schiphol. Na de chaos van vorige week met de blauwe beeldschermen waardoor reizigers niet konden inchecken, is het nu opnieuw een puinhoop op de nationale luchthaven. Dit keer ligt de oorzaak bij het bagagesysteem in vertrekhal twee, dat donderdag urenlang stil heeft gelegen. Het resultaat: duizenden achtergebleven koffers en gefrustreerde reizigers. Het automatische bagagesysteem van Schiphol hield er aan het eind van de ochtend mee op en bleef stil tot het begin van de avond, precies tijdens het drukke vertrek van tientallen
KLM-vluchten. Een woordvoerder van Schiphol bevestigt aan
De Telegraaf dat vooral KLM-passagiers de dupe zijn, aangezien de luchtvaartmaatschappij vanuit vertrekhal twee opereert. “De rolband waar de koffers op gezet moeten worden om naar het vliegtuig gebracht te worden lag stil. Toen hebben we met man en macht een deel van de reizigers nog in vertrekhal één kunnen helpen, maar een deel van de reizigers is zonder de koffer vertrokken,” aldus de zegsman.
Reizigers meldden aan De Telegraaf dat tientallen vierkante meters op Schiphol bezaaid lagen met koffers. “We moesten onze bagage achterlaten bij de incheckbalie, waar al zeker honderd koffers stonden, niet gesorteerd op vlucht, maar alles door elkaar. Ook in de andere vertrekhal, waar wij naartoe verwezen waren om de bagage alsnog in te checken, was sprake van een
storing. Alle koffers stonden onbeheerd en we hebben geen idee hoe we onze bagage alsnog krijgen,” aldus een gefrustreerde passagier.
De storing werd veroorzaakt door werkzaamheden aan het bagagesysteem. “We vermijden groot onderhoud tijdens het hoogseizoen, maar soms moet er toch klein onderhoud plaatsvinden of andere reparaties. De reizigers moeten contact opnemen met hun reisorganisatie over de status van hun bagage en wanneer ze deze opgestuurd krijgen,” meldt de woordvoerder van Schiphol.
Dit is de tweede storing in korte tijd op Schiphol. Vorige week lag de luchthaven voor een deel plat vanwege een IT-storing, waardoor reizigers en bagage handmatig ingecheckt moesten worden. Er werden toen bijna 200 vluchten geannuleerd, wat de KLM-groep €10 miljoen euro heeft gekost. De storing van donderdag zorgt opnieuw voor enorme frustraties en ongemakken voor reizigers.
Een deel van de koffers die donderdag zijn achtergebleven, wordt de komende dagen nog nagezonden. Er kan sprake zijn van een vergoeding voor reizigers als de bagage niet mee komt en zij op hun vakantieadres vervangende kleding en toiletartikelen moeten kopen. Twee jaar geleden zorgden personeelstekorten voor enorme kofferbergen op de luchthaven gedurende de zomerchaos, en nu lijken we opnieuw dezelfde kant op te gaan.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de politiek correcte verhalen van de mainstream media én de walgelijke politiek van het partijkartel. Wij zijn er voor JOU. Voor ons volk, ons land, onze cultuur. Maar om patriottisch verslag te kunnen doen van het nieuws hebben we JOUW STEUN nodig. Het kartel wil ons namelijk op elke mogelijke manier SLOPEN. Steun ons! Doneer aan DDS via BackMe en help ons pal te staan in dit politiekcorrecte medialandschap! De reputatie van Schiphol krijgt hierdoor wederom een flinke deuk. Reizigers moeten kunnen vertrouwen op een soepel en efficiënt proces, zeker tijdens het drukke hoogseizoen. Het is tijd dat Schiphol deze herhaaldelijke storingen serieus aanpakt en zorgt voor een betrouwbare infrastructuur, zodat reizigers met een gerust hart op vakantie kunnen gaan zonder angst voor achtergebleven bagage en chaotische toestanden.