De Nederlandse Spoorwegen (NS) waarschuwen reizigers voor een uitdagend najaar, waarin vertragingen, omleidingen en drukke treinen waarschijnlijk aan de orde van de dag zullen zijn. NS-topman Wouter Koolmees erkent dat de problemen op het spoor voorlopig niet opgelost zijn en dat de organisatie momenteel niet in staat is om voldoende treinen op tijd te laten rijden. Kortom: het is weer ouderwets een puinhoop bij de NS!
Een van de grootste knelpunten is het tekort aan treinen, gecombineerd met tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor. Vooral de hogesnelheidslijnen (HSL) worden hierdoor getroffen. Op bepaalde trajecten, waar treinen normaal gesproken 300 kilometer per uur zouden rijden, moeten ze vanwege instabiele viaducten de snelheid drastisch verlagen naar slechts 80 kilometer per uur.
Daarnaast zullen reizigers ook te maken krijgen met een toename van het aantal werkzaamheden aan het spoor. Spoorbeheerder ProRail, verantwoordelijk voor de infrastructuur, meldt dat er in 2025 maar liefst 30 procent meer werkzaamheden zullen plaatsvinden dan in 2022. De focus ligt hierbij op het vervangen en moderniseren van verouderde infrastructuur. Veel spoorlijnen en systemen zijn na veertig jaar toe aan vervanging, wat noodzakelijk is om het netwerk toekomstbestendig te maken. Dit brengt echter op de korte termijn veel hinder met zich mee, en de reiziger – die steeds vaker de auto wordt uitgejaagd – is hiervan de dupe.
Ondertussen dreigen de problemen voor de reiziger verder te verergeren door een mogelijke prijsverhoging van treinkaartjes. De NS heeft eerder aangekondigd dat de tarieven in 2025 met minimaal 8,7 procent zullen stijgen als reactie op gestegen kosten, waaronder loonsverhogingen en duurdere energie. Deze aankondiging stuit op verzet van reizigersvereniging Rover, die van mening is dat een prijsverhoging niet te rechtvaardigen is in een tijd waarin reizigers al zoveel overlast ervaren. Rover roept de NS dan ook op om de geplande prijsstijging te heroverwegen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de politiek correcte verhalen van de mainstream media én de walgelijke politiek van het partijkartel. Wij zijn er voor JOU. Voor ons volk, ons land, onze cultuur. Maar om patriottisch verslag te kunnen doen van het nieuws hebben we JOUW STEUN nodig. Het kartel wil ons namelijk op elke mogelijke manier SLOPEN. Steun ons! Doneer aan DDS via BackMe en help ons pal te staan in dit politiekcorrecte medialandschap!
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt de situatie nauwlettend in de gaten. De NS is contractueel verplicht om 90 procent van de treinen op tijd te laten rijden. Lukt dit niet, dan kan het spoorbedrijf een boete krijgen. Momenteel lukt het de NS net niet om aan deze norm te voldoen, vooral op de hogesnelheidslijnen, waar slechts 70 procent van de treinen op tijd rijdt.
Met de komst van topman Wouter Koolmees lijkt de NS niet bepaald vooruitgang te boeken in het verbeteren van zijn doorgaans slechte imago. De voormalige D66’er lijkt er een grote puinhoop van te maken, waardoor het reizen met de trein in Nederland steeds moeilijker wordt.