Het is weer zo ver, dames en heren. De Nederlandse efficiëntie heeft ons opnieuw verrast met een meesterwerk van technisch vernuft. Onze geliefde hogesnelheidstrein, die ooit beloofd was om met een duizelingwekkende snelheid van 300 kilometer per uur door het landschap te razen, is nu gedegradeerd tot een slak op wielen. Dankzij een reeks constructiefouten bij de bouw van een viaduct in Zuid-Holland, zal onze 'hogesnelheidstrein' de komende tijd met een topsnelheid van slechts 80 kilometer per uur over het spoor kruipen.
Ja, u leest het goed. Tachtig. Kilometer. Per. Uur. Dat is ongeveer de snelheid van een oma op een elektrische fiets met de wind in de rug. Maar maak u geen zorgen, er is hoop. ProRail, de organisatie die de constructiefouten constateerde, verwacht dat de snelheid later dit jaar kan worden verhoogd naar een duizelingwekkende 160 kilometer per uur. Dat is nog steeds de helft van de beloofde snelheid, maar hé, wie zijn wij om te klagen?
Het blijkt dat er scheurtjes zijn ontstaan in het laswerk van het viaduct. Blijkbaar is er bij de bouw een verkeerde berekening gemaakt en is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het spoor is zelfs 8 centimeter horizontaal verplaatst sinds de aanleg van de hsl in 2009. Maar geen zorgen, er wordt onderzoek gedaan naar de palen die in de grond zitten. We moeten er immers zeker van zijn dat ze de kracht van een trein die met hoge snelheid over het viaduct rijdt, kunnen weerstaan.
En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er meerdere viaducten die op dezelfde manier zijn aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze negen viaducten is de maximumsnelheid nu 160 kilometer per uur.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) In Nederland kan de elite helemaal NIETS meer. Ze slopen werkelijk ALLES. Maar ze verdienen wél bakken met geld. De Dagelijkse Standaard is hier KLAAR mee. Wij willen de elites aanpakken en Nederland terugpakken. Maar daar hebben we jouw hulp bij nodig. Steun ons! Doneer via BackMe en strijd zij en zij met ons tegen de incompetente elites!
Dus daar hebben we het, mensen. De staat van Nederland anno 2023. In de rest van de wereld kunnen ze mensen de ruimte inschieten, maar in Nederland een trein met 300 kilometer per uur over een viaduct laten rijden? Dat is blijkbaar te veel gevraagd. Maar wees gerust, we hebben altijd nog onze fietsen. En oma's elektrische fiets lijkt nu een aantrekkelijk alternatief, nietwaar?