Het is bijna grappig om te zien hoe zelfs de progressieve onderzoeksjournalisten van Follow the Money nu ook op de oorlogstrom slaan. In hun nieuwste artikel trekken ze keihard aan de bel over de slechte staat van de Nederlandse infrastructuur voor de NAVO. De transportroute door Nederland is namelijk een ware hindernisbaan voor NAVO-militairen. Wie had gedacht dat FTM zich zo druk zouden maken om tanks en militair transport? Maar goed, zelfs zij kunnen niet ontkennen dat de situatie penibel is. Nederland, zo belangrijk als het is voor de doorvoer van materieel naar de oostflank van de NAVO, blijkt simpelweg niet klaar voor de taak.
Defensiespecialisten van de NAVO hebben ‘grote zorgen’ over de kwaliteit en capaciteit van onze logistieke infrastructuur. Onze trotse snelwegen, vaarroutes en spoorlijnen blijken voor de NAVO gewoon niet opgewassen tegen de taak. Sommige bruggen kunnen geen tanks dragen, tunnels zijn te krap voor opleggers met zwaar militair materieel en zelfs de bureaucratie is een pijnlijke drempel. Amerikaanse, Canadese en Britse troepen zien zich geconfronteerd met een papierwerk-tsunami, waarbij ze voor elke Duitse deelstaat aparte vergunningen nodig hebben om hun materieel te vervoeren.
En alsof dat nog niet genoeg is, wordt de digitale infrastructuur ook als risicovol bestempeld. Want ja, veel Europese bondgenoten – Nederland voorop – gebruiken nog steeds Chinese technologie in hun kritieke communicatieapparatuur. Dat lijkt misschien geen probleem als je praat over TikTok-filmpjes, maar het wordt een heel ander verhaal als je kritieke militaire operaties moet coördineren. Maar goed, politici in Nederland slapen rustig verder.
De progressieve onderzoekers van Follow the Money schrijven dat politici „wakker moeten worden en zich moeten realiseren dat het hier gaat om afschrikking en dus bescherming.” En daar hebben ze nog gelijk in ook. Nederland heeft zijn NAVO-uitgaven de afgelopen jaren verhoogd om de magische 2-procentnorm te halen, maar dat lijkt een wassen neus te zijn als we niet eens in staat zijn om onze infrastructuur op orde te krijgen om diezelfde NAVO te ondersteunen. Het is alsof je een dure auto koopt en vervolgens vergeet om de wegen aan te leggen om ermee te rijden.
Wat dit artikel duidelijk maakt, is dat Nederland zijn functie als doorvoerland niet volledig waar kan maken. We mogen onszelf graag voorhouden dat we een belangrijke schakel zijn binnen de NAVO, maar in werkelijkheid loopt het hier spaak op iedere hoek van de straat. Onze bruggen kunnen geen tanks dragen, onze tunnels zijn te smal en we blijven maar rommelen met verouderde en risicovolle technologie. Misschien wordt het tijd dat onze politici eindelijk eens uit hun bubbel stappen en inzien dat ‘verdedigen’ niet alleen betekent dat je een paar extra euro’s in Defensie stopt, maar ook dat je de infrastructuur op orde brengt waarmee je de troepen kunt verplaatsen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!
Follow the Money heeft deze keer een punt. Het wordt tijd dat de Nederlandse politiek wakker wordt en inziet dat onze rol binnen de NAVO meer vraagt dan alleen mooie woorden en beloftes op papier. We kunnen wel blijven doen alsof we een belangrijke bondgenoot zijn, maar zonder goede infrastructuur blijven we een zwakke schakel in de keten. En daar zal niemand ons dankbaar voor zijn als het erop aankomt.