Agenda 2030 belooft niet veel goeds. De consument wordt de auto uit gejaagd. Als deze ontwikkeling doorzet kan de middenklasse zich straks geen auto meer veroorloven. Dit is een stap terug in de tijd. Auto’s met een vanafprijs rond 20.000 euro zijn in ons land zeer populair. Dit is het B-segment.
Volkswagen-baas Thomas Schäfer waarschuwde deze zomer dat een nieuwe generatie Polo er waarschijnlijk niet komt. Het model zal in 2025 uit productie gaan. Schäfer legde uit dat door de strengere EU7-uitstootnorm de productiekosten met ruim 5000 euro per auto zullen stijgen. De goedkoopste Polo kost nu 26.000 euro. Met 5000 euro daarbovenop denkt de ceo dat het model te duur zal worden voor de autokoper zei hij deze zomer aan het Britse tijdschrift Autocar.
De vanafprijs van het A-segment lag bij 10.000 euro. Volgens automarktkenner Clem Dickmann heeft het grotendeels verdwijnen van het A-segment dezelfde reden als waarom nu de bijl in de B-klasse gaat. Autofabrikanten kunnen er niet voldoende meer op verdienen en schrappen de modellen. Deze beslissingen hebben ook gevolgen voor tweedehands auto's, de welbekende occasions. „Als de vraag naar occasions enigszins gelijk blijft, zitten we over een paar jaar met enorme krapte op de markt. Ook door het streven van de overheid om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te laten verkopen, zal het aanbod van betaalbare auto’s enorm afnemen”, legt analist Clem Dickmann in
de Telegraaf uit.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. De Nederlander wordt de auto uitgejaagd. We krijgen dadelijk een zichtbare klassenmaatschappij. Mensen kunnen zich straks alleen kleine elektrische stadsautootjes veroorloven. En in het zwartste scenario kan men zich helemaal geen eigen auto meer veroorloven. We gaan dus een flinke klap meemaken in ons welvaartsniveau.