Oplettende Twitteraars hebben via een verborgen link een nieuwe reclame van de overheid op YouTube ontdekt. In het filmpje verkondigen acteurs dat "er steeds meer kan" doordat mensen zich zo netjes aan "de basisregels" omtrent corona houden. Aan het einde van het filmpje blijkt vervolgens welke regels dat zijn: handen wassen, afstand houden, én testen.
Een uitgelekt reclamefilmpje van de
Rijksoverheid over de versoepelingen die per 28 april ingaan, opent met de tekst "voorjaar 2021." Het is een zonovergoten dag in Leiden. Studenten lopen de universiteit binnen. "Het is ons gelukt, we zetten een eerste stap. Het hoger onderwijs is weer open. En dát hebben we samen gedaan," aldus een vrouwelijke stem. "Omdat we allemaal afstand houden," gaat ze verder. "En hij," terwijl een oudere man in beeld komt, "zich heeft laten vaccineren."
"Daardoor kunnen we 's middags het terras weer op," zegt de vrouw, waarna we haar zowaar in beeld zien.
Dan schakelt de het beeld over naar een gekleurde man die op een dakterras zit, samen met twee gasten, één blanke vrouw en één blanke man. "En ik kan weer twee gasten ontvangen. Als we ons allemaal aan de basisregels blijven houden, kan er steeds meer," zegt hij. Vervolgens komt er een andere tekst in beeld: "Alleen samen krijgen we corona onder controle."
Het beeld wordt afgesloten met de drie aspecten van die basisregels: Handen wassen, afstand houden, en (massaal) testen.
Op het moment van schrijven was het filmpje 2.638 keer gezien. Twee kijkers gaven het een "duimpje omhoog." Maar liefst 817 kijkers gaven, daarentegen, juist een duimpje omlaag:
Ook op Twitter is de kritiek op het filmpje, dat beschreven wordt als "propaganda," niet mals:
https://twitter.com/EatlovePray11/status/1385116330681065473
Word gratis en voor niets lid van mijn speciale Telegram-kanaal en volg mij op Twitter. De auteur van dit stuk heeft gezocht naar pósitieve reacties, maar kon die - behalve de twee duimpjes bij de video op YouTube zelf - niet vinden. Het lijkt er dus niet op dat de Rijksoverheid een bijzonder populaire nieuwe tv-reclame in elkaar heeft laten flansen...