De Nederlandse overheid heeft miljoenen euro's geleend om meer zeggenschap te krijgen over het bedrijf Air France-KLM. DDS-redacteur Tim Engelbart liet vandaag al doorschemeren dat het wel een opmerkelijk moment was om tot aankoop over te gaan. Immers is het aandeel behoorlijk in waarde gestegen in de afgelopen maanden. Beleggers reageerden in ieder geval negatief op het nieuws. De waarde van het aandeel Air France-KLM daalde vandaag met 11%! Dit roept vraagtekens op over de aankoopstrategie van de minister.
We weten niet precies hoe de aankoopstrategie van de minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) eruit zag. Maar reken er maar op dat de Tweede Kamer hier binnenkort wel vragen over gaat stellen. Zeker na vandaag! De reden waarom de aankoopstrategie relevant is voor het aanschaffen van aandelen in de Nederlandse luchtvaartindustrie heeft alles te maken met gezond financieel beleid. Wanneer je voor miljoenen euro's in aandelen koopt dan worden de transacties meestal over een langere periode van dagen, weken of maanden uitgevoerd.
Die spreiding is vaak noodzakelijk om het opstuwende effect van het toenemende handelsvolume op de aandelenprijs te voorkomen. Voor een belegger met €5.000 is het spreiden van de transacties niet zo relevant, maar voor een belegger met een bedrag rond de €700 miljoen is het een bittere noodzaak om je te verzekeren van een relatief lage prijs per aandeel. Tevens om te voorkomen dat de koers explodeert (zoals afgelopen tijd het geval was). Hoe lang dat proces van aankopen duurt is een risico inschatting.
As je haast hebt en je koopt voor 700 miljoenen aandelen in één week dan is er een grotere kans dat het extra handelsvolume leidt tot hogere prijzen per aandeel, waarna vervolgens de waarde inzakt wanneer het handelsvolume wegvalt. Dat wil een minister van financiën, die denkt aan de staatskas én de stabiliteit van Air France-KLM natuurlijk voorkomen! We hebben weinig informatie, maar de informatie die we hebben kunnen we analyseren.
Wanneer we de statistieken van Yahoo Finance erbij pakken dan valt direct op dat vanaf 19 februari 2019 het handelsvolume sterk is toegenomen. Het kan zomaar zijn dat vanaf deze periode de aandelen door de Nederlandse staat zijn ingekocht. De periode kan ook langer geduurd hebben, maar op dit moment zijn er geen gegevens die dat beeld ondersteunen. Als dat eerste het geval was dan verklaart dit waarom de prijs van het aandeel zo snel steeg.
Het aandeel van Air France-KLM verloor vervolgens na de bekendmaking van de aankoop behoorlijk wat waarde. Beleggers maken zich natuurlijk ongerust: die zien het opkopen van aandelen door de staat als een veeg teken. Volgens bronnen van Reuters zou de staat vandaag 70 miljoen van haar aankoopwaarde kwijt zijn en wordt er gesproken over een 'activistische Nederlandse staat'. Als het zo is dat de minister inderdaad deze week zoveel transacties heeft uitgevoerd dan mogen daar wel wat vraagtekens bij worden gezet.
Nu is het zo dat het dus onduidelijk is hoe de aankoopstrategie van Hoekstra er precies uitzag, maar dat de Tweede Kamer hier vragen over mag gaan stellen moge duidelijk zijn. Zeker na vandaag. Verder is het versterken van het Nederlandse belang in Air France-KLM niet per definite onverstandig, immers biedt Schiphol enorm veel arbeidsplaatsen. Maar de wijze waarop de aanschaf van de aandelen is gedaan lijkt op een 'ad hoc fomo'.