Dat het doek voor Elon Musk in 2019 zou gaan vallen werd al voorspeld op DDS, maar dat de tekenen daarvan zich nu al zo duidelijk aftekenen hadden we natuurlijk niet verwacht. Tesla, het ooit zo geroemde bedrijf van Elon Musk, heeft problemen. De bouwkwaliteit van de auto's zou onvoldoende zijn, nee gewoon bagger. Maar toch is Musk én Tesla vrij populair. Marketing werkt immers. Ook op de aandelenmarkt staat het aandeel Tesla enorm hoog en dat zou je eigenlijk niet verwachten. Was de prijs van een aandeel tesla in 2013 nog rond de $30 daar betaal je nu zo'n $310 voor een aandeel. En nu kondigt Musk aan de prijs van zijn auto's te verlagen.
Maar de korting op auto's gaat alleen in de Verenigde Staten gelden. Liefhebbers van Tesla in Nederland hebben dus pech. Op de vraag waarom Musk zijn prijzen verlaagt bleef een antwoord uit, maar in principe is het nooit een goed voorteken als producenten hun prijzen ineens verlagen. Vaak is er dan iets mis en proberen ze via het prijsmechanisme de verkoop weer aan de gang te krijgen. De prijsverlaging geldt per direct aldus Tweakers.net. Contraire visies zijn er ook. Anderen vermoeden juist dat het goed gaat met het bedrijf en dat de productie in omvang toeneemt waardoor de prijzen omlaag kunnen i.p.v. moeten. Dat laatste zou natuurlijk mooi zijn.
Wat de reden ook moge zijn: Tesla geeft geen extra informatie. In het vierde kwartaal van 2018 deed Tesla het qua productie overigens vrij aardig. Ze verbraken hun eigen records en produceerden bijna 1.000 voertuigen per dag. Maar tegelijkertijd is er veel kritiek op de kwaliteit van de producten. Waarom de prijsverlaging dan alsnog nodig is? Tja, wellicht omdat de wittebroodsweken voorbij zijn en Musk gewoon moet leveren. Investeerders en analisten zijn er in ieder geval niet gerust op dat Tesla komend jaar de bouwkwaliteit, productiesnelheid en innovatie allemaal laat samenkomen. De prijs van het aandeel is in de afgelopen tijd gezakt van $376 naar $310.
Aan de andere kant heeft Musk wel een sterk concept in handen. Dat kan iedereen zien, maar de vraag is of hij dit concept verder kan uitbouwen tot een lange termijn programma dat goedkope auto's van hoge kwaliteit levert. En dan nog elektrisch? Inclusief de toverbatterij die nodig is om elektrisch rijden écht mooi te maken? De tijd zal het leren.