Harense groenteboer Berends pakt verlies op BTW verhoging en weigert prijsverhoging

Geen categorie02 jan 2019, 21:00
In tegenstelling tot het kabinet, dat meer geld wil verdienen aan de verkoop van groenten en fruit, verhoogt een Harense ondernemer zijn prijzen niet. Dat is natuurlijk niet alleen omdat hij de prijzen laag wil houden, maar ook omdat het verhogen van de prijzen soms negatief kan zijn voor de verkoop. Overal in het land moeten supermarkten momenteel de prijzen aanpassen vanwege de BTW verhoging op primaire levensmiddelen van 6% naar 9%. Maar volgens RTV Noord doen dus niet alle ondernemers daaraan mee. Dat kost behoorlijk wat tijd natuurlijk, zeker als het nog ouderwets met de hand gaat. Allemaal uren die ondernemers moeten investeren om het kabinet tevreden te houden.
Volgens groentehandelaar Berends uit het Groningse Haren is er voor hem geen andere keus dan het verlies pakken op de BTW verhoging. Dit omdat het psychologische effect van prijzen dermate groot is dat hij anders nóg minder omzet zou maken. Berends: "Een bloemkool verkoop je maximaal voor 1,99 euro. Als je hem verkoopt voor 2,03 euro, dan remt de verkoop af. We moeten de kool dus beneden de twee euro houden om hem verkoopbaar te houden." Berends verhoogt dus niet zijn prijzen, maar het geld om die 3% belastingverhoging te betalen moet wel ergens vandaan komen. Het is dus waarschijnlijk dat Berends dus gaat inleveren op zijn eigen winst en dat is natuurlijk erg jammer voor ondernemers als hem.
De BTW verhoging mag met recht één van de meest onrechtvaardige belastingverhogingen genoemd worden. Groenten hebben namelijk helemaal geen 'toegevoegde waarde' in het productieproces zoals bijvoorbeeld een smartphone dit wel heeft. Het is gewoon een product uit de natuur, klaar. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar de verhoging van de BTW gaat nu dus al ten koste van de investeringen van bijvoorbeeld groenteman Berends.
https://twitter.com/joepbertrams/status/1080382610638024704
Vooral supermarkten en retail aan de Duitse grens wordt natuurlijk hard geraakt door de verhogingen. De Duitse Lidl of Aldi is vaak dichtbij en door de BTW verhogingen wordt het weer aantrekkelijker voor grensbewoners om in Duitsland te shoppen. Het is jammer dat het kabinet er voor heeft gekozen om op deze manier haar begroting te financieren. Niet alleen worden hardwerkende ondernemers getroffen, maar ook de minima geven ineens meer geld uit aan de primaire levensbehoefte. Niemand ontkomt er aan.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten