A reminder of the incident under investigation between Verstappen and Norris:
Vanochtend streed Max Verstappen met Charles Leclerc en Carlos Sainz voor pole position bij de Grand Prix van Japan - een GP waar hij kampioen kan worden als hij 6 punten meer pakt dan zijn teamgenoot Sergio Perez en 8 meer dan Leclerc. Hij won die strijd. Max zette de snelste rondetijd neer.
Geweldig. Maar toen bleek er een probleem te zijn. Door een gevaarlijke actie had hij er namelijk voor gezorgd dat Lando Norris van de baan moest om een botsing te voorkomen.
A reminder of the incident under investigation between Verstappen and Norris:
Het goede nieuws is dat zowel Norris als Verstappen niet bezig waren met een zogenaamde 'vliegende ronde,' maar met een 'out lap,' wat betekent: de ronde vΓ³Γ³r ze hun best gaan doen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Deze situatie zorgde er vrijwel zeker voor dat Max uiteindelijk alleen maar een reprimande kreeg voor dit foutje, en geen gridstraf.
Na de kwalificatie reageerde Max zelf op deze situatie. Hij vond dat het Norris' schuld was. Er is namelijk een "gentleman's agreement" om elkaar niet op die plek in te halen in de "out lap." Iedereen houdt zich daar aan. Iedereen behalve Norris, blijkbaar. En, zei Verstappen, de reden dat hij zo over de baan schoot is dat zijn banden koud waren, en dat ze weg gleden toen hij gas wilde geven omdat hij Norris ineens zag opduiken in zijn zijspiegels. Hij wilde Norris niet blokkeren.
As expected, only a reprimand "Regarding penalty, all previous breaches of this nature have resulted in a Reprimand hence a similar penalty is imposed in this case. " x.com/markboots/statβ¦
As expected. A fair decision in my opinion. Source: fia.com/documents/cham⦠#f1 #japanesegp #qualifying #verstappen #norris
Norris daarentegen beweerde naderhand dat het een heel gevaarlijke situatie was en dat Max gewoon wilde voorkomen dat hij werd ingehaald. Dat is natuurlijk een beetje een raar punt. Het was immers een outlap in de kwalificatie, niet de race. Norris gaf aan zich wat ziek te voelen, misschien dat dat zijn merkwaardige reactie verklaart.
Op Twitter waren er natuurlijk meteen Mercedes en Ferrari-fans die riepen dat Max een 'speciale behandeling' kreeg. Dat hij een straf had moeten krijgen. Dat ze hem vijf plekken naar achteren hadden moeten zetten bij de start morgen.
Dat is flauwekul. Kijk maar wat Lewis Hamilton in 2018 deed in de kwalificatie toen hij ingehaald werd door Sirotkin van Williams:
People screaming "Penalty for Verstappen!" Brazil 2018, Q2, Hamilton on Sirotkin: No further action. #japanesegp #qualifying #verstappen #norris #f1
De reactie daarop van de FIA? "No further action." Met andere woorden: niets, nada, noppes. Niet eens een reprimande.
Hoe dan ook, de reacties hierop zijn natuurlijk wel hilarisch omdat ze tekenend zijn voor de frustratie bij Mercedes en Ferrari. Die twee teams zijn echt weggevaagd door Red Bull en Max. De eerste omdat hun bolide gewoon langzaam is, maar de tweede door een hele hoop eigen fouten.
Laten we hopen dat Max de race morgen wint Γ©n de snelste tijd neerzet zodat hij nu dan al kampioen is (voor de tweede keer, yay!). Dan kan dat gezeur van Ferrari en Mercedes misschien eindelijk ophouden zodat we de laatste races van het seizoen gezeikvrij door kunnen komen.