Max Verstappen heeft vandaag met overmacht de Grand Prix van België gewonnen. Dit terwijl hij op P14 startte. Het verschil met de rest van het veld was qua snelheid eigenlijk gewoon enorm. Werkelijk niemand kwam zelfs maar bij hem in de buurt. Charles Leclerc niet, George Russell niet, en ook Max' teammaat Sergio Perez niet.
Het zijn schitterende tijden om een Nederlandse Formule 1-fan te zijn. Want Max Verstappen wint de ene race na de andere - dit terwijl we dachten dat het dit jaar erg close zou worden met Ferrari. Maar het verschil tussen Red Bull en Ferrari lijkt duidelijk te zijn nu - en het wordt bijna wekelijks groter.
In België was Verstappen het hele weekeinde al sneller dan wie ook. Zijn rivalen dachten dan ook voor de race dat hij wel mee zou doen om de overwinning - dit terwijl hij vanaf plek 14 moest starten omdat hij een gridstraf kreeg nadat hij voor de vierde keer dit jaar een nieuwe motor kreeg. Dat mag je drie keer straffeloos doen, daarna moet je achteraan aansluiten. Het goede nieuws was dat een hoop andere teams hetzelfde deden, waardoor Max door zijn razendsnelle kwalificatie niet van P20 hoeft te starten maar dus van P14.
Toen de race begon zag je dat Max héél goed uitkeek wat hij deed. Dit is de Volwassen Max. Een man die hard racet, maar die geen nodeloze risico's meer neemt. Ondertussen stoomde hij wél gewoon hard op. Van P14 was hij zomaar opeens P8. En daarna bleef hij maar doorgaan en doorgaan en doorgaan. Tot hij P1 werd.
Eenmaal op de eerste plaats, voor zijn Red Bull-teamgenoot Sergio Perez uit Mexico, liet hij nóg minder ruimte voor alle anderen. Hij opende een gat dat alleen maar groter, en groter, en groter werd. Uiteindelijk werd Perez tweede op 17 seconden achterstand. Carlos Sainz van Ferrari zat daar weer een behoorlijk stuk achter (een seconde of tien).
De vierde plek was voor George Russell van Mercedes. De vijfde voor Charles Leclerc van Ferrari - en tot deze race Max' belangrijkste tegenstander in het wereldkampioenschap. Op grote afstand, maar toch.
Of nee, toch niet. Want in een poging om Leclerc een extra punt te bezorgen haalde Ferrari Leclerc met nog een ronde te gaan naar banden. Snel weer weg op nieuwe banden. Snelste tijd neerzetten, daar krijg je dan een bonuspunt voor.
Maar dat lukte helemaal niet. Leclerc kwam niet eens in de buurt bij de beste tijd die al eerder in de race was neergezet door Max. Sterker nog, de 'strategische' beslissing van Ferrari kostte Leclerc punten. Toen hij naar binnen werd gehaald was zijn voorsprong op de nummer zes, Fernando Alonso van Alpine (voorheen Renault) namelijk niet echt ruim. Wat hij toen deed was... hij reed te snel in de pitstraat, waar hij een straf voor kreeg van vijf seconden.
Hierdoor eindigde Leclerc niet vijfde, maar zesde. En pakte hij niet de 10 punten die bij P5 hoort, maar de 8 punten voor de zesde plek.
Een behoorlijke nachtmerrie dus, deze race, voor Leclerc. Maar hij had het toch heel mooi als je hem vergelijkt met Lewis Hamilton. De coureur van Mercedes ging in de vijfde bocht van de eerste ronde namelijk véél te ver naar de binnenkant, waar Alonso reed. Bam! Botsing, allebei ernaast. Lewis ging nog door, maar bleek serieuze schade te hebben waardoor zijn team hem liet weten: stop de wagen. Einde Grand Prix dus voor de 7-voudig wereldkampioen.
In het wereldkampioenschap staat Max er nu behoorlijk riant voor:
1. Max Verstappen (Red Bull): 284 punten
2. Sergio Perez (Red Bull): 191 punten
3. Charles Leclerc (Ferrari): 186 punten
4. Carlos Sainz (Ferrari): 171 punten
5. George Russell (Mercedes): 170 punten
6. Lewis Hamilton (Mercedes): 146 punten
Het verschil ten opzichte van Perez is dus 93 punten in het voordeel van Max. Dat is giga. En ten opzichte van Leclerc is het zelfs nog meer: 98 punten. De rest staat op 113 punten achterstand (Sainz) en meer (alle anderen).
Er zijn nog acht Grand Prix te gaan. De winnaar krijgt steeds 25 punten. Degene met de snelste ronde krijgt 1 bonuspunt. Dus als de winnaar steeds ook de snelste tijd neerzet zijn er voor iemand die ALLES wint maximaal 208 punten nog te verdienen. De nummer twee krijgt 18 punten, de nummer 15. Als Max elke race derde wordt en Leclerc elke race wint - alle acht - met daarin ook nog het bonuspunt eindigt Leclerc met 384 punten. Max eindigt dan... met 404 punten (want 15x8=120 en dat plus 284 is 404).
Zelfs dan blijft Max Lecerc dus voor.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Voor Perez geldt: die kan maximaal uitkomen op (208+191) 399 punten. Als Max steeds derde wordt in Perez elke Grand Prix het maximale aantal punten pakt eindigt hij dus óók achter Max.
De concurrentie lijkt alleen nog iets te kunnen doen als Max énorme pech gaat hebben - ook al omdat hij en zijn bolide momenteel gewoon razendsnel zijn. Zelfs als hij twee keer uitvalt, of zelfs drie keer, staat hij nog bovenaan - met één Grand Prix voorsprong in punten.
Max is nu dus echt de grote favoriet voor het wereldkampioenschap. En weet je wat nog mooier is? Volgende week is de Grand Prix van Nederland. Jawel, het Formule 1 circus komt naar Zandvoort. En hoewel Ferrari daar waarschijnlijk dichterbij Red Bull zit dan in België denken de experts toch echt dat Max ook in ons land de meeste kans moet maken om met de overwinning aan de haal te gaan. Als dat zo is komt dat tweede wereldkampioenschap wel heel dichtbij.