Het Formule 1-seizoen gaat weer verder. De Grand Prix die vandaag op het programma staat is die van België. Voor Max Verstappen een speciale GP omdat zijn moeder Belgisch is, en hij daar geboren en getogen is. Je zou dus kunnen zeggen dat dit zijn twééde 'thuiscircuit' is, naast dat van Zandvoort. Fantastisch natuurlijk, al is er het deze keer wel een enorme uitdaging om goed te presteren. Max start namelijk achteraan.
De kwalificatie voor de GP wordt vandaag pas verreden. Hoe we dan toch al weten dat Max achteraan moet aansluiten? Omdat hij een nieuwe motor heeft gekregen. Dat is zijn vierde motor van het seizoen, terwijl coureurs er maar maximaal drie mogen gebruiken. Nou ja, ze mogen wel meer doen, maar dan krijgen ze een zogenaamde 'gridstraf.'
Max weet dan ook wat hem te doen staat. In zijn eigen woorden: "We moeten veel gaan inhalen." Want ja, als hij alsnog een goed resultaat wil neerzetten moet hij héél veel mensen pakken op zondag.
Het goede nieuws is dat Max echt heel snel was gisteren tijdens de vrije trainingen. Oké, er was op een gegeven moment een beetje een vertekend beeld, maar het heeft er alle schijn van dat hij sneller is dan wie ook. Zijn nieuwe motor werkt, zullen we maar zeggen. Koppel dat aan Max' geweldige beheersing van zijn vak en voila, de man had een voorsprong om over naar huis te schrijven. Zelfs de concurrentie schrok ervan. In de gevleugelde woorden van Charles Leclerc van Ferrari: "1:45,5? Dat is wel heel snel."
De kans dat hij - als hij niet door iemand kapot wordt gereden - morgen met een inhaalslag bezig gaat is dus groot. Maar wacht, er is meer. Want zijn grootste titelrivaal Leclerc heeft ook een nieuwe motor gekregen en start óók achteraan. En dat geldt hoogstwaarschijnlijk voor nog een meute coureurs, waaronder Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en Mick Schumacher. Als Max het maximale eruit haalt bij de kwalificatie hoeft hij niet te beginnen op de twintigste plek, maar eerder op de 15e ofzo. Leclerc en hij zullen dan opstomen door het middenveld - maar de kans bestaat echt dat de twee kemphanen al na één ronde (of misschien twee) in de top tien zullen rondrijden. En na een ronde of vijf/zes zouden ze al tegen de top 5 moeten aanhikken.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Met andere woorden, hoewel het voor ons Max-fans niet fijn is dat hij zo ver achteraan moet sluiten - ook als hij vandaag een toptijd neerzet in de kwalificatie - kunnen we wel degelijk de hoop koesteren dat hij uiteindelijk een goed resultaat neerzet. Ja, Mercedes (Lewis Hamilton en George Russell) én Carlos Sainz (Ferrari) gaan waarschijnlijk met elkaar voor de winst vechten, en hopelijk dat Sergio Perez van Red Bull ook mee kan doen... maar onze Max en ook Leclerc zouden daar toch achter moeten kunnen zitten.