Bij de gekkies
van Milieudefensie zal de komende weken waarschijnlijk geen oranje vlag
uithangen wanneer het Nederlands elftal het EK speelt in Duitsland. Ze klagen steen en been over het feit dat ‘onze jongens’ per
vliegtuig naar Wolfsburg reizen. Ze zijn pislink over de
milieubelasting van deze korte vliegreis en wijzen - uiteraard - op de alternatieve,
duurzamere vervoersopties.
Op
dinsdagmiddag vertrok Oranje vanuit Rotterdam naar Wolfsburg, een afstand van
ongeveer 400 kilometer. Volgens de
KNVB was de keuze voor het vliegtuig
gebaseerd op de tijdwinst die dit zou opleveren. Een busreis van Rotterdam naar
Wolfsburg zou volgens de voetbalbond ruim zes uur in beslag nemen.
Echter,
Milieudefensie betwist deze tijdswinst. “Als je voor het toernooi nou de oceaan
over moest steken, dan was vliegen wel te verdedigen, maar naar Wolfsburg...?
Ik begrijp dat niet zo goed. Zo ver is dat niet. Tijdwinst kan er nauwelijks
zijn,” aldus de milieuorganisatie in gesprek met
RTL Nieuws.(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij De Dagelijkse Standaard maken we ons EXTREME zorgen over de technocratische superstaat in Brussel. Onze vrienden van Cultuur onder Vuur hebben een schitterend boek geschreven over die EU. De titel? "EUSSR: Europa op de snelweg naar een superstaat." De EU is geen nieuwe Verenigde Staten van Amerika, maar een nieuwe Sovjet-Unie. Hoe dat zit legt Cultuur onder Vuur uit in dit geweldige werk. Bestel dit boek nu GRATIS bij Cultuur onder Vuur. Milieudefensie
stelt dat de keuze van de KNVB om te vliegen niet strookt met de urgentie van
de huidige klimaatcrisis. “Dat de KNVB midden in de klimaatcrisis ervoor kiest
het Nederlands elftal met het vervuilende vliegtuig 400 kilometer naar
Duitsland te laten vliegen, is natuurlijk tenenkrommend,” verklaarde een
woordvoerder van de milieuorganisatie.
De KNVB heeft
in een officiële reactie uitgelegd dat de keuze voor Wolfsburg als uitvalsbasis
is gemaakt om dicht bij de speelsteden van de groepswedstrijden te zijn. Dit
zou de noodzaak voor verdere vliegreizen minimaliseren. “Naar Hamburg en
Leipzig nemen we de bus, naar Berlijn gaan we per trein,” aldus de woordvoerder