Het was vandaag een bijzonder interessante kwalificatie van de Grand Prix van Silverstone, in Engeland. De vrije trainingen leken er namelijk op te duidelijk dat Red Bull mogelijk wat langzamer was, dat Ferrari zou domineren, maar dat Mercedes en McLaren ook mee zouden doen. Nou, dat bleek wat anders te liggen. Het was, net zoals de rest van dit seizoen, echt een tweestrijd tussen Ferrari en Red Bull. Uiteindelijk liep Max Verstappen pole position mis op 72 duizendsten van een seconde. Ja, zo dichtbij was hij bij de nummer één,
Carlos Sainz.
Het regende vandaag, en dan weet je dat Max altijd goed is. Maar als je kijkt naar het verschil tussen hem en
Charles Leclerc én tussen Leclerc en
Sergio Perez (Max' teamgenoot) dan krijg je de indruk dat Red Bull echt veel sneller is dan ze ons dit weekeinde deden denken. Misschien dat de Oostenrijkse renstal aan het experimenteren was en een beetje verstoppertje speelde omdat ze wat updates hadden doorgevoerd (qua design aan de zijkanten), en niet meteen wilden laten zien aan de concurrentie wat het effect daarvan was.
Interessant genoeg zei
Lewis Hamilton achteraf dat hij goede hoop had dat hij
mee kon strijden voor de top twee plekken. Daar geloof ik weinig van, maar hij beweert dat het echt zo is, en dat het alleen maar misging omdat hij wat pech had qua timing.
Aan de andere kant, het is wel degelijk duidelijk dat Mercedes sneller is nu dan het team het hele jaar is geweest. Als je dan naar de vorige Grand Prix kijkt - die in Canada - en ook beseft dat ze voor Silverstone echt wel wat updates hebben meegebracht (een groot pakket zelfs), dan moeten we misschien tóch rekening houden met een driestrijd. De 'race pace' van bolides kan immers nogal verschillen ten opzichte van kwalificatiesnelheden. Red Bull, bijvoorbeeld, is eigenlijk altijd sneller in de race dan in de kwalificatie, ook al omdat ze hun wagen bewust zo maken dat 'ie sneller is als 'ie meer kilometers maakt, en misschien wat minder goed een toptijd kan neerzetten in slechts één ronde.
Mercedes kennende ... dan doen zij nu hetzelfde. Dus ja, misschien dat het morgen spannend wordt met een Lewis Hamilton en George Russell die de aansluiting vinden bij Max, Sainz, Perez en Leclerc. Veel fans hopen daar op. Ik niet. Laat Mercedes dit jaar maar hard onderuit gaan. Dat team heeft hoognodig een lesje in nederigheid nodig. De arrogante spatte er de afgelopen jaren van af bij Lewis en
Toto Wolff.
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk! Maar goed, als Mercedes morgen wél kan meedoen om de winst, tja, dan wordt het heel interessant. Want vorig jaar gingen Max en Lewis er regelmatig hard in. Zoals je kunt zien op de foto hierboven, die werd genomen in Monza. Maar ook in Silverstone gebeurde er het één en ander: daar zorgde Hamilton ervoor dat Max, die vooraan reed, crashte. Volgens Hamiltonfans gebeurde dat per ongeluk, maar daar gelooft
geen enkele Maxfan iets van.
Afijn, we gaan er dus maar voor zitten. Waarschijnlijk wordt het morgen een strijd tussen Red Bull en Ferrari... maar het kán zijn dat Mercedes aansluiting heeft gevonden bij die teams. Als dat zo is dan wordt het voor het eerst dit jaar geen tweestrijd, maar een driestrijd.